علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما حضور یافت به توسعه کمی و کیفی موزه‌ها در کشور در طول سال‌های گذشه اشاره کرد.

او گفت: از سال ۱۳۰۹ تا پیش از انقلاب اسلامی، ۴۳ موزه در کشور فعال بوده‌اند، از ابتدای انقلاب تا آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۴۲۹ موزه فعال داشتیم و از سال ۹۲ (آغاز کار دولت تدبیر و امید) تا امروز ۲۰۸ موزه به موزه‌های کشور اضافه شده و تعداد موزه‌ها از مرز عدد ۶۰۰ عبور کرده است.

وی از برگزاری نشست‌های تخصصی و برنامه‌های متنوع در موزه‌های سراسر کشور، در هفته‌ی آینده خبر داد و افزود: عموم مردم می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند، خوشبختانه بازدید از موزه‌ها در سبد هزینه خانواده‌ها جای خود را باز کرده و در چند سال اخیر رشد داشته است.

مونسان با اشاره به توسعه کمی و کیفی موزه‌ها در کشور، بیان کرد: از سال ۱۳۰۹ تا پیش از انقلاب اسلامی، ۴۳ موزه در کشور فعال بوده است، همچنین از ابتدای انقلاب تا آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۴۲۹ موزه فعال داشتیم و از سال ۹۲( آغاز کار دولت تدبیر و امید) تا امروز ۲۰۸ موزه به موزه‌های کشور اضافه شده و تعداد موزه‌ها از مرز عدد ۶۰۰ عبور کرده است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین نسبت به لزوم تشویق  و همراهی بخش غیردولتی برای حضور در حوزه موزه‌داری و راه‌اندازی موزه‌های خصوصی تاکید کرد و افزود: بسیاری از افراد هستند که اشیای باارزش و کلکسیون‌های شخصی دارند، ما تلاش کردیم با حمایت و همراهی، این افراد را در راه‌اندازی موزه و در معرض دید قرار دادن این اشیا تشویق کنیم.

مونسان تاکید کرد: از ۴۵ موزه غیردولتی امروز به تعداد ۱۲۹ موزه رسیده‌ایم، ارائه مجوزها و حمایت از موزه‌های خصوصی با این هدف که مردم در راه‌اندازی موزه نقش داشته باشند دنبال می‌شود، موزه‌های کشور در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی فعالیت دارند و سعی ما بر این است که موزه‌های محلی از سوی خود مردم ایجاد شود.

 

موزه‌های غیردولتی نمی‌توانند اشیای زیرخاکی نمایش دهند

او با بیان اینکه موزه‌های غیردولتی نمی‌توانند اشیای زیرخاکی را در اختیار داشته باشند، افزود: راه‌اندازی موزه غیردولتی کار سخت و پیچیده‌ای نیست، افرادی که علاقه‌مند فعالیت در این بخش هستند اعلام آمادگی می‌کنند و پس از بازدید کارشناسان ما از اشیای مورد نمایش و تأیید آن‌ها، مجوز راه‌اندازی موزه صادر می‌شود، راه‌اندازی این موزه‌ها در نقاط مختلف کشور به ایجاد اشتغال جوانان تحصیل‌کرده در این بخش نیز کمک بسزایی می‌کند، به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم حمایت و همراهی لازم را با علاقه‌مندان موزه‌داری غیردولتی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه سال گذشته به ازای هر ۱۰ روز یک موزه در کشور راه‌اندازی شده است، ادامه داد: اگر موزه‌داران غیردولتی علاقه‌مند به راه‌اندازی موزه در بناهای تاریخی باشند ما در مرمت و احیای آن بنا حمایت‌های لازم را خواهیم داشت، همچنین امکان نمایش اشیا به‌صورت مشارکتی نیز وجود دارد.

تا نیمه اول امسال، ۱۳۰۰ شیء تاریخی را به کشور مسترد می‌کنیم

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی همچنین درباره‌ی استرداد آثار تاریخی به کشور گفت: برای شناسایی و استرداد اموال تاریخی کشور تلاش‌ها و اقدامات زیادی انجام می‌شود. ایرانیان خارج از کشور نیز در این حوزه اقدامات بسیار مناسبی داشته‌اند، مثلاً درباره‌ی سردیس هخامنشی که در یک حراجی در کشور آمریکا به فروش گذاشته شده بود، یکی از هم‌وطنان این موضوع را به مراجع داخلی اطلاع داد و بلافاصله پیگیری و اقدامات حقوقی ما آغاز شد.

او با بیان این‌که خوشبختانه با انجام اقدامات حقوقی و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز، جلوی حراج این اثر تاریخی گرفته شد و سال گذشته سردیس هخامنشی به کشور برگشت، ادامه داد: خوشبختانه روند استرداد آثار تاریخی به کشور روند رو به رشدی داشته است، از دهه ۸۰ تاکنون ۱۵۴۰ قلم شیء تاریخی از کشورهای آمریکا، انگلیس، بلژیک و امارات به کشورمان بازگردانده شده و ما در حال پیگیری بازگرداندن بسته‌ای شامل ۱۳۰۰ قلم شیء تاریخی به کشور هستیم، امیدواریم در نیمه اول سال ۹۸ این بسته ارزشمند به ایران برگردد.

وی همچنین در دستور کار بودن استرداد اموال و اشیای تاریخی کشور به‌صورت جدی را از دیگر اقدامات این سازمان می‌داند و نسبت به رصد همه‌ی حراجی‌ها در دنیا تاکید کرد.

برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک با اروپا در دستور کار است

او با بیان اینکه موضوعات فرهنگی یکی از موضوعات مهم برای معرفی و شناساندن یک ملت است، ادامه داد: ما کشوری غنی با داشته‌های فرهنگی و تاریخی باارزش داریم و باید با استفاده از این ظرفیت‌ها چهره واقعی ایران را به جهان معرفی کنیم، برگزاری موزه‌های مشترک با همین هدف در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفت و در نوروز ۹۷ نمایشگاهی از آثار موزه لوور در موزه ملی ایران برپا شد، همچنین نمایشگاهی از آثار موزه ملی ایران در موزه لوور فرانسه راه‌اندازی شد که مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت، برگزاری این نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک با سایر کشورهای اروپایی در جریان است.

مونسان با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه آثار موزه ملی ایران در هلند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آن بازدید کردند، ادامه می‌دهد: این آثار در اسپانیا به نمایش گذاشته شد که در هفته اول ۳۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت، نمایشگاه موزه‌ای مشترک با کشورهای کره جنوبی، ارمنستان، اسپانیا و آلمان نیز در دستور کار قرار دارد، همچنین آثار و اشیای تاریخی ما در نمایشگاهی در کشور چین به نمایش درخواهد آمد، برگزاری این نمایشگاه‌ها به شناخت واقعی ملت‌ها از یکدیگر و دیپلماسی فرهنگی کمک شایانی می‌کند.

 

 تا کنون هیچ سهمیه ثبت جهانی را از دست نداده‌ایم

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با یادآوری تعداد پرونده‌های ثبت شده ایران در یونسکو یعنی ۲۲ اثر فرهنگی و تاریخی و یک اثر طبیعی، ادامه داد: همه کشورها سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثار خود دارند و ما تاکنون هیچ سهمیه‌ای را برای ثبت جهانی از دست نداده‌ایم.

او افزود: ثبت پرونده‌های مشترک در حوزه میراث ناملموس فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کنیم، گستره ایران فرهنگی از مرزهای کشورمان فراتر است و همین موضوع سبب شده تا میراث ناملموس ما در کشورهای منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از دغدغه‌های مردم در این حوزه را ثبت میراث ناملموس کشور به نام کشورهای دیگر بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: گستره ایران فرهنگی این موضوع را رقم زده است، با توجه به اینکه هر کشور سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد ما باید با استفاده از فرصت ثبت مشترک استفاده کنیم، در پرونده نوروز ثبت مشترک اتفاق افتاد و کشورهای حوزه نوروز این میراث را به‌صورت جمعی به ثبت رساندند که همین امر منجر به افزایش عمق نفوذ نوروز شد.

جنگل‌های هیرکانی و دو تار امسال به یونسکو می‌روند

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه ترجیح داد از اقدامات انجام شده در این حوزه صحبت کند: ثبت میراث ناملموس به‌صورت مشترک علاوه بر این‌که عمق نفوذ فرهنگی را به دنبال دارد، این فرصت را به ما می‌دهد که امکان ثبت جهانی میراث ناملموس بیشتری را داشته باشیم، برای سال ۲۰۱۹ هنر ساختن و نواختن دوتار از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی ارائه می‌شود، سال گذشته هنر ساختن و نواختن کمانچه به ثبت جهانی رسید و بر اساس اولویت، پرونده‌های میراث ناملموس در دست تهیه است.

او به تهیه پرونده جنگل‌های هیرکانی که در حوزه استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و سمنان قرار دارد برای  ارائه در یونسکو در سال ۲۰۱۹، اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۳ اثر ایران در حوزه میراث ناملموس به ثبت جهانی رسیده‌اند، ما در این بخش در منطقه رتبه چهار و در دنیا رتبه ۹ را داریم.

مونسان با اشاره به این‌که بیش از ۳۲ هزار و ۴۷۸ اثر در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و ۱۹۸۳ میراث ناملموس، ۵۷۰ اثر طبیعی و ۱۳۲۲ اثر منقول در فهرست میراث ملی ثبت شده‌اند، اضافه کرد: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور شناسایی و حریم آن‌ها تعیین شده است که اقدامات و برنامه‌های مرمتی و حفاظتی از این منطق در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی است، همچنین ۲ هزار بنای تاریخی کشور مالک خصوصی دارند و سازمان میراث‌فرهنگی با برنامه‌های حمایتی و تشویقی، مالکان را در حفاظت و نگهداری از این بناهای تاریخی همراهی می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.