روزنامه یونانی «کاثیمرینی»  روز جمعه در مطلبی به اوج گیری تنش دیپلماتیک ترکیه با قبرس اشاره کرد و  در گزارشی نوشت که «نیکوس کریستو دولیدس» وزیر خارجه قبرس در تماس تلفنی با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار حمایت واشنگتن از نیکوزیا در برابر نقض حریم جزایر غربی کشورش از سوی ترکیه شد.

به نوشته این روزنامه یونانی، در گفت‌وگوی جان بولتون با کریستو دولیدس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مجددا «حمایت واشنگتن از نیکوزیا» را تایید کرد و توقف فوری فعالیت ترکیه در منطقه ویژه اقتصادی قبرس را خواستار شد.

بر اساس این گزارش، تنش‌ها  سال گذشته در دریای مدیترانه به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله موجب پدیدار شدن تنش‌های قدیمی شده است.

به نوشته این روزنامه، تصمیم اخیر ترکیه در اعزام کشتی «فاتح» جهت حفاری در «مناطق ویژه اقتصادی قبرس» (EEZ) با محکومیت آمریکا و اتحادیه اروپا محکوم شد.

قبرس روز گذشته نیز تلاش‌های دیپلماتیک خود علیه ترکیه را تشدید کرد به طوری‌که «نیکوس آناستاسیادس» رئیس جمهور  این کشور روز جمعه به  ۱۰ قاضی ارشد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص اقدامات ترکیه توضیحاتی ارائه داد. رئیس جمهور قبرس، همچنین نامه‌ای خطاب به «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در زمینه حفاری ترکیه در منطقه ارسال کرد.  

در همین حال، «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز جمعه نامه‌ای ‌را به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه و وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اختلاف اخیر با قبرس ارسال کرد.

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «تُرک‌نشین» در شمال و «یونانی نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش‌هایی برای اتحاد دو قبرس صورت گرفته، اما به شکست انجامیده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز توجه ویژه‌ای به اوضاع قبرس دارد و حدود ۲۰ هزار نظامی ترکیه در این کشور مستقرند. ترکیه به شدت تحرکات قبرس جنوبی را در منطقه زیر نظر دارد.

در بحبوحه تنش‌های ترکیه با یونان و قبرس بابت برخی جزایر در منطقه،  ترکیه بزرگ‌ترین رزمایش دریایی خود در دریای سیاه، مدیترانه و اژه را دوشنبه گذشته برگزار کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» رزمایش موسوم به «گرگ دریا -۲۰۱۹»  تا ۲۵ می (۴ خرداد) در مناطق شرقی مدیترانه، دریای اژه و دریای سیاه ادامه خواهد داد و  ۱۳۱ ناو جنگی، ۵۷ هواپیما و ۳۳ بالگرد در این رزمایش شرکت می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.