رویترز عربی گزارش داد، ابو الحسن، فرمانده یکی از گروه‌های مخالف تحت حمایت ترکیه اعلام کرد: در راستای پشتیبانی از "ضد حمله" نیروهای مسلح مستقر در ادلب، نزدیک به ۱۱۰ نیرو به این منطقه اعزام شدند.

در همین حال، ناجی مصطفی، سخنگوی گروه مسلح موسوم به "جبهه ملی آزادسازی" اعلام کرد: نیروهای این جبهه هرگز عملیات جنگی را متوقف نخواهند کرد و برای بازپس گیری کنترل مناطقی که به دست ارتش سوریه افتاده تلاش خواهند کرد.

 

مخالفت گروه‌های مسلح با آتش‌بس

مصطفی در ادامه گفت: تا زمانی که نیروهای دمشق در روستاهایی که طی هفته‌های اخیر تحت کنترل خود درآوردند، باقی بمانند، نیروهای مسلح مخالف با پیشنهاد مطرح شده از طرف مسکو برای توقف آتش بس مخالفت خواهند کرد.

همزمان، مصطفی الحاج یوسف، رئیس دفاع مدنی ادلب اظهار کرد: منطقه روز شنبه هدف حملات هوایی قرار نگرفت.

پیشتر خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک فرمانده میدانی اعلام کرد: تیراندازی‌ها در جبهه‌های ادلب و حومه حماه و لاذقیه به مدت ۷۲ ساعت متوقف شد.

صحبت‌ها درباره آتش‌بس پس از نشست فوق العاده شورای امنیت درباره شمال غرب سوریه مطرح شد.

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: توافق‌نامه ادلب موقت است و عملیات نظامی در این منطقه برای حمایت از غیرنظامیان انجام می‌شود.

ترکیه نیروهای ویژه به مرز با سوریه فرستاد

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: ارتش این کشور نیروهای نظامی جدیدی را برای پیوستن به نیروهای خود که در مرز با سوریه مستقر هستند، اعزام کرد. این استحکامات شامل یگان‌هایی از نیروهای ویژه ارتش ترکیه هستند.

طبق گزارش آناتولی، یگان‌های ویژه یاد شده اکنون به استان ختای در جنوب ترکیه رسیده‌اند و به گفته برخی منابع نظامی این نیروها به یگان‌های ارتش ترکیه در مرز با سوریه ملحق خواهند شد.

اعزام این استحکامات نظامی همزمان با افزایش تنش‌ها با یگان‌های مدافع خلق کرد در منطقه تل‌ رفعت انجام شده است. پیش از این آنکارا بارها اعلام کرده بود که تمامی خطراتی را که علیه امنیتش از سوی مناطق شمال سوریه وجود دارد، از بین خواهد برد.

ترکیه همچنین آمادگی خود برای آغاز سومین عملیات گسترده در داخل خاک سوریه را اعلام کرده است.

درگیری‌های شدید در حومه شمالی حماه و حومه جنوبی ادلب

همچنین خبرگزاری سانا سوریه به نقل از برخی منابع در دولت دمشق و مخالفان اعلام کرد: درگیری‌های شدیدی میان یگان‌های ارتش سوریه و شبه نظامیان در حومه شمالی حماه و حومه جنوبی ادلب به وقوع پیوست.

سانا گزارش داد: یگان‌هایی از ارتش سوریه حمله گروه‌های تروریستی جبهه النصره به سمت مناطق آزاد شده و ایست‌های نظامی در محور ابوضهور واقع در حومه جنوب غربی ادلب را دفع کرده و خساراتی را به نیروها و مهمات آنها وارد کردند.

طبق گزارش سانا، تروریست‌های النصره در حملات راکتی دو روستای الکرکات و الحویز در شمال غربی حماه را هدف قرار دادند و این مورد دیگری از نقض توافق‌نامه منطقه کاهش تنش بود.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز فاش کرد: درگیری‌های شدیدی میان گروه‌های تکفیری از یک سو و نیروهای دمشق و هم پیمانان آنها از سوی دیگر در محور روستای الکراکات رخ داده است. این درگیری‌ها پس از پیشروی اخیر نیروهای ارتش سوریه در این منطقه انجام شد و در پی آن گروه‌های تفکیری ضد حمله‌ای را علیه نیروهای سوری آغاز کردند.

تکذیب آتش‌بس سه روزه توسط مخالفان

ابراهیم الجباوی، یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده سوریه در گفتگو با شبکه خبری العربیه اخبار منتشر شده درباره دستیابی به آتش بس سه روزه در استان ادلب و حومه حماه و لاذقیه را تکذیب کرد.

الجباوی گفت: جنگنده‌های روس هنوز حملات هوایی را بدون توقف علیه ادلب و حماه و لاذقیه انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه جنگنده‌های رژیم صهیونستی روز گذشته حمله هوایی به مناطق اطراف دمشق انجام دادند، بر لزوم پاسخ صریح به این حملات هوایی شدید تاکید کرد.

روزنامه الوطن سوریه نوشت، پس از عملیات ارتش سوریه علیه گروه‌های تروریستی در شمال این کشور، ترکیه درخواست برقراری آتش‌بس ۷۲ ساعته‌ای را داد که از بامداد شنبه وارد مرحله اجرا شد، تا زمانی که گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان به آتش‌بس پایبند باشند، ارتش سوریه نیز به این توافق پایبند است.

یک منبع میدانی به الوطن گفت: با برقراری این آتش‌بس امکان ایجاد دوباره ایست‌های نظارت ترکیه و روسیه و عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی تا عمق و شمال استان ادلب فراهم می‌شود. یگان‌های نظامی فعال در حومه‌های حماة وادلب به این آتش‌بس پایبند هستند اما گروه‌های تروریستی آن را نپذیرفتند، احرار الشام و جبهه ملی آزادسازی عقب‌نشینی ارتش سوریه از مناطق جدید تحت کنترل درآورده در حومه شمال غربی حماة را شرط پذیرش آتش‌بس و توقف تیراندازی‌ها اعلام کردند.

این منبع میدانی تاکید کرد: یگان‌های نظامی فعال در حومه‌های ادلب و حماة به دستورات فرماندهان خود و به توقف عملیات‌های نظامی در طول دوره آتش‌بس پایبند بوده و برای مقابله با هر گونه نقض احتمالی توافقنامه آماده هستند.

وی افزود: این یگان‌ها در چند روز گذشته کنترل ۱۹ روستا، مزرعه و موقعیت استراتژیک را به دست گرفته و تا عمق ۲۰ کیلومتری حومه شمالی حماة و سهل الغاب نفوذ کردند.

الوطن به نقل از برخی منابع ویژه نوشت، آنکارا خواستار آتش‌بسی است که در آن از ایست‌های بازرسی ویژه خود به شکلی متناسب با نقشه فعلی مناطق تحت کنترل و تغییرات انجام شده پس از اتمام آتش‌بس عقب‌نشینی کند.

وی افزود: علت مخالفت گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان وابسته به آن با آتش‌بس آنست که آنها می‌دانند ترکیه از ایست‌های بازرسی ویژه خود عقب‌نشینی خواهد کرد و ارتش سوریه به عملیات خود در شمال ادامه خواهد داد. به ویژه اینکه این گروه‌ها و شبه‌نظامیان می‌دانند ترکیه به عنوان حامی آنها دیگر قادر به حمایت از آنها نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.