«اسدالله کارگر» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نرخ انواع میوه و صیفی در هفته جاری افزود: بر اساس نرخ نامه عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان مرکزی، در بازه زمانی بیست و نهم اردیبهشت تا پنجم خرداد ماه، نرخ هرکیلوگرم سیب زمینی نو همچنان ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، گوجه فرنگی بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان و خیار بین ۲۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز به طور میانگین بین ۴ هزار تا ۱۸ هزار تومان، توت فرنگی جیرفت پنج تا هشت هزار تومان، توت فرنگی کرج ۱۶ هزار تا ۲۴ هزارتومان، توت فرنگی گرگان ۵ هزار تا ۱۱ هزار تومان، زردآلو ۱۵ هزار تا ۲۵ هزارتومان، هلو پیش رس بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان و گلابی جنگلی بین ۲۰۰۰ تا ۱۲ هزارتومان به فروش می رسد.

به گفته وی، قیمت هر کارتن آناناس ۱۷۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان، هر کیلوگرم «به» ۸ هزار تا ۱۳ هزار تومان، پرتقال تامسون شمال ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، پرتقال جنوب ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، پرتقال خونی شمال بین ۴۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان و پرتقال رسمی شمال ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است.

کارگر افزود: هر کیلوگرم سیب لبنانی زرد و قرمز بین ۶ هزار تا ۱۱ هزار تومان، کیوی ۶ هزار تا ۱۰ هزار تومان، گریپ فروت توسرخ ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، لیموترش میناب ۱۶ هزار تا ۲۲ هزار تومان و لیموترش سنگی ۹ هزار تا ۱۲ هزارتومان عرضه می شود.

نرخ لیموشیرین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، نارنج ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، نارنگی تخم پاکستانی ۶ هزار تا ۱۰ هزارتومان، موز ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار تومان، ملون ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، دستنبو ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و هندوانه ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران گفت: طبق نرخ نامه هفته جاری، قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد و شیری ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، سیب زمینی کهنه ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، سیب زمینی نو ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، خیار رسمی و گلخانه ای ۲۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، هویج ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و گوجه فرنگی رسمی ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است.

به گفته وی، یک کیلوگرم انواع کاهو ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، بادمجان قلمی ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، بادمجان گلخانه ای ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، سیرخشک ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار تومان، باقالی سبز ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و لوبیا سبز ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تومان و نخود سبز ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران افزود: قیمت هر کیلوگرم سبزی جور ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، سبزی خوردن ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و انواع فلفل دلمه ای و سبز ریز ۵ هزار تا ۸ هزار تومان است.

کارگر گفت: خرده فروشان میوه را با هر قیمتی که خریداری می کنند حداکثر می توانند ۳۵ درصد سود دریافت کنند که به تازگی به دلیل شرایط بازار و کاهش تقاضا ۸۰ درصد اعضا سودی کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد روی میوه و صیفی اعمال می کنند.

به گزارش ایرنا، در هفته های گذشته، صادرات پیاز به کشورهای همسایه بویژه عراق به یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول تبدیل شده بود. به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار داخلی، صادرات سیب زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین ماه امسال ممنوع اعلام کرد.

در روزهای پایانی سال ۹۷ قیمت هرکیلوگرم پیاز هشت هزار تومان بود که پس از مدتی به ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافت.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید داخلی میوه و صیفی در کشور، از سال ۱۳۹۰ سیاست ممنوعیت واردات انواع میوه بجز نارگیل، آناناس، انبه و موز را به اجرا گذاشت که تاکنون نیز تداوم یافته است.

بر اساس آمارهای موجود، سالیانه بیش از ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که بیش از ۲۲ میلیون تن آن محصولات باغی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.