مهدی میراشرفی، در مورد خودروهای دپو شده در مناطق ویژه اقتصادی و سایر اماکن غیر گمرکی کشور اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه از ۱۳ هزار دستگاه خودروی سواری وارداتی در صورتی که از سیستم بانکی تأمین ارز شده باشند از گمرک ترخیص خواهند شد.

وی افزود: مابقی این خودروها که ارز تأمینی آنها خارج از سیستم بانکی بوده است، یا باید در مهلت مقرر قانونی به خارج از کشور مرجوع شوند یا متروکه و ضبط خواهند شد.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: تا تاریخ ۱۶/‌۰۵/‌۹۷‬ واردات برخی از کالاها با ارز دولتی امکان‌پذیر بود که خودروهای مذکور بعد از این تاریخ، وارد کشور شدند و چون در اماکن گمرکی نیستند و عمدتاً در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی بندرعباس و سایر مناطق ویژه قرار دارند و این مناطق طبق قانون خارج از قلمرو گمرکی محسوب می‌شود، اطلاعات و آمار آنها در اختیار گمرک نیست.

وی افزود: با این حال، برآوردها حاکی از این است که بالغ بر ۱۳ هزار دستگاه خودرو سواری بعد از تاریخ ۱۶/‌۰۵/‌۹۷‬ در مناطق یادشده، دپو شده است که خوشبختانه با مصوبه هیأت وزیران، چنانچه ارز آنها از سیستم بانکی تأمین شده باشد قابل ترخیص خواهد بود و برآورد ما این است که از ۱۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی، قریب به ۳ هزار و سیصد یا ۴۰۰ دستگاه آن ترخیص شود.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: مابقی، خودروهایی هستند که ارز تأمینی آنها خارج از سیستم بانکی بوده و برای تعیین تکلیف آنها دو راه وجود دارد، نخست آنکه در مهلت مقرر به خارج از کشور مرجوع یا از قلمرو گمرکی به کشور دیگری ترانزیت شوند و دوم آنکه اگر صاحب کالا از این کار، یعنی مرجوع کردن کالای خود استنکاف کند، خودروهایشان متروکه می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.