تلویزیون دولتی ژاپن روز دوشنبه گزارش کرد آبه همراه با یوشیهیده سوگا، دبیر اول کابینه که وزیر مسئول رسیدگی به مساله ربوده شدگان است در نشستی با بستگان این ربوده شدگان در توکیو افزود که مصمم است بدون هیچ شرطی با کیم دیدار کند و با او گفت و گوی صریحی داشته باشد.

وی تاکید کرد: حل و فصل این مساله آسان نخواهد بود ژاپن باید ابتکار عمل را در دست گیرد.

آبه گفت: دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده سخت خواهان آن است که ژاپن به راه حلی در این باره دست یابد ترامپ در سفر به ژاپن در اواخر ماه جاری، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ تا کنون با خانواده ژاپنی های ربوده شده دیدار خواهد کرد.

پیش از این نیز &#۳۹;شینزو آبه&#۳۹; نخست وزیر ژاپن برای چندمین بار اعلام کرده بود با وجود آزمایش موشک های کوتاه برد توسط پیونگ یانگ همچنان مایل به مذاکره و گفت و گوی بدون پیش شرط با &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر کره شمالی است.

به دنبال انتشار این خبر تاکنون هیچ یک از مقامات کره شمالی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند.

خبرگزاری ژاپنی کیودو در هفته گذشته نوشت، اگرچه کره شمالی از آبه به خاطر استفاده سیاسی از مسئله شهروندان ژاپنی ربوده شده از سوی مأموران پیونگ‌یانگ انتقاد می‌کند اما با توجه به توقف مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، کیم ممکن است درصدد نزدیک‌تر شدن به ژاپن، متحد آمریکا، برآید.

طبق بیانیه ۲۰۰۲ پیونگ‌یانگ، ژاپن و کره شمالی با انجام نهایت تلاش برای عادی سازی روابط دو کشور و افزایش همکاری اقتصادی با کره شمالی پس از عادی شدن روابط موافقت کردند.

ژاپن، کره شمالی را به ربودن ۱۷ تن از شهروندانش در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ متهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.