در سال‌های اخیر تخصیص منابعی از صندوق توسعه ملی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان یکی از برنامه‌های در دستور کار صندوق بوده که از منابع ریالی و از طریق بانک‌های عامل تأمین شده است.

این در حالی است که اخیراً ستاری - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور - طی نامه‌ای به حسن روحانی با اشاره به وضعیت اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از محورهای اصلی سیاست‌های دولت اعلام کرده که وجود بیش از ۴۳۰۰ شرکت دانش بنیان، بیش از ۳۰۰ هزار شغل و با جذب ۱۲۰۰ نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور در حوزه نوآورانه و دانش بنیان مانند اقتصاد دیجیتال، زیست فناوری و نانوفناوری و … نشان از حرکت در این مسیر است.

وی در نامه خود با اشاره به عملکرد صندوق توسعه ملی در حمایت مالی از حوزه دانش بنیان آن را مثبت ارزیابی کرده و گفته که در این مدت حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل تخصیص پیدا کرده که خود از مسیرهای اصلی تأمین مالی شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان بوده است.

در عین حال که مصوبه صندوق توسعه ملی مبنی بر تخصیص خط اعتباری مجاز برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان کاهش ۱۴ درصدی سود وام و تسهیلات این خط نسبت به شرایط عادی کمک بسزایی برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.

ستاری، در نامه خود ابراز امیدواری کرده فرآیندهای ویژه تأمین منابع مالی حوزه اقتصاد دانش بینان که با روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز و در دولت دوازدهم پیش رفته است، بیش از پیش موجب شکوفایی اقتصاد دانش بنیان و توسعه پایدار کشور شده است.

گفتنی است؛ صندوق توسعه ملی در ابتدای دهه ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد که سالانه بخشی از عوائد ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن در این صندوق ذخیره شده و سالانه در قالب تسهیلات ریالی و ارزی در بخش‌های تعریف شده اختصاص پیدا می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.