ولفگانگ سابوتکا رئیس پارلمان اتریش در پاسخ به درخواست مخالفان دولت روز دوشنبه ۲۷ می (ششم خرداد) برای دادن رای اعتماد به دولت سباستین کورتس صدراعظم این کشور تعیین کرد. 

رئیس پارلمان اتریش که خود مانند کورتس از اعضای حزب خلق اتریش است اعلام کرد مذاکرات آرام و سازنده را ترجیح می دهد. وی گفت : این رای اعتماد قرار است پس از انتخابات پارلمان اروپا در روز یکشنبه مورد بررسی قرار گیرد.

بحران رسوایی هاینتس کریستیان اشتراخه معاون صدراعظم اتریش که به کناره گیری وی و خروج دسته جمعی وزیران حزب آزادی از دولت ائتلافی انجامید، اکنون دامن «سباستین کورتس» را نیز گرفته است.

براین اساس ، این رسوایی که کناره گیری اشتراخه و عذرخواهی کورتس را به همراه داشت در ادامه به گسترش شکاف بین احزاب ائتلافی «آزادی» و «مردم» انجامید به طوری که حزب راستگرای آزادی در اعتراض به برکناری هم حزبی خود «هربرت کیکل» از سمت وزارت کشور، تمامی وزیران خود را از دولت بیرون کشید. 

در چنین شرایطی «سباستین کورتس» در آستانه رای عدم اعتماد در پارلمان قرار گرفته است؛ «پتر پیلتز» از فهرست نمایندگان اپوزیسیون «اکنون» روز گذشته (دوشنبه) از تهیه طرح استیضاح کورتس خبر داد و ابراز امیدواری کرد حزب مردم که سابقا همپیمان وی بود، به این جریان بپیوندد. 

مطابق قوانین اتریش اگر طرح استیضاح کورتس موافقت اکثریت پارلمان اتریش را جلب کند، در آن صورت وی باید فردی را برای ریاست دولت جدید معرفی کند. 

پیش تر اشتراخه رهبر حزب راست افراطی &#۳۹;آزادی&#۳۹; اتریش در پی انتشار یک ویدئوی جنجالی حاکی از ارتباط او با افرادی در روسیه از مقام خود کناره گیری کرد و متعاقبا صدراعظم اتریش برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه سپتامبر (شهریور) را اعلام کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.