تصمیم جدی عارف برای فتح کرسی ریاست مجلس منتقدان جدی در هیئت رئیسه مجلس و فراکسیون امید دارد. احمد بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید معتقد است «در صورت نامزدی عارف برای ریاست مجلس، بالای ۹۰ درصد جایگاه مطهری در هیئت رئیسه مجلس در خطر است اما آقای پزشکیان از استعداد در رأی مستقلی از فراکسیون امید برخوردار است.»

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید از سکوت عارف در صحن مجلس نیز گلایه‌مند است و اعتقاد دارد او باید در مخالفت و موافقت با طرح‌ها یا لوایح بیشتر صحبت کند.

بخش هایی از گفتگوی ا احمد بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید را در گفتگو با مهر در ادامه بخوانید؛

*فراکسیون امید در صورتی که منسجم‌تر و تشکیلاتی‌تر فکر کند می‌تواند در انتخابات هیئت رئیسه تاثیرگذارتر ورود کند. فراکسیون امید برای گرفتن کرسی ریاست نیاز به تعامل با سایر فراکسیون‌های مجلس دارد. این فراکسیون در نهایت حدود ۱۰۵ رأی برای کرسی ریاست بصورت تشکیلاتی در اختیار دارد که با این تعداد رأی نمی‌توان به هدف مورد نظر یعنی فتح کرسی ریاست دست یافت.

*فراکسیون مستقلان از نظر تفکر سیاسی به فراکسیون امید نزدیک‌تر است اما در رأی گیری ها برای طرح‌ها و لوایح با فراکسیون امید همراه است ولی برای انتخابات هیئت رئیسه اینگونه نخواهد بود لذا تعامل کردن با فراکسیون مستقلین برای کرسی ریاست سخت خواهد بود. اگر به صورت تک به تک و تشکیلاتی با اعضای فراکسیون مستقلان در مورد ریاست آقای عارف مذاکره کنیم به نظر من بالای ۱۵ رأی برای ریاست عارف از فراکسیون مستقلان جلب خواهیم کرد. باید به صورت دوستانه و یا در قالب مجمع نمایندگان استان‌ها با اعضای فراکسیون مستقلان گفتگو کنیم، از گفتگو با رئیس و هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان در این خصوص به نتیجه‌ای دست نخواهیم یافت.

*برخی اعضای شورای مرکزی معتقدند که نباید در سطح ریاست برای انتخابات هیئت رئیسه ورود کرد، آنها معتقدند شاید نتوانیم به میزانی که در اجلاسیه سوم آرا نمایندگان را برای احراز پست ریاست جلب کردیم در اجلاسیه چهارم نیز آرا نمایندگان را جلب کنیم. به نظر من موضوع مهم این است که حتی اگر نتوانستیم آرا نمایندگان را برای ریاست مجلس کسب کنیم حداقل میدان را از دست ندهیم و به جامعه القا نشود که نمایندگانی که به اسم فراکسیون امید رأی آوردند میدان را به راحتی به رقیب واگذار کردند.

*به نظر من اگر رایزنی‌هایمان را افزایش دهیم، آرا آقای عارف در انتخابات کاهش نخواهد یافت حتی افزایش نیز می‌یابد اما مخالفان حضور آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه معتقدند اگر آرا آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم کمتر از اجلاسیه سوم شود شأن فراکسیون کاهش می‌یابد و افکار عمومی فکر می‌کنند که فراکسیون ضعیف‌تر شده است. همچنین شائبه‌هایی در مورد اختلاف درونی در فراکسیون امید ایجاد خواهد شد.

*آقای عارف تصمیم جدی برای ورود به انتخابات ریاست مجلس دارد. معتقدم آقای عارف، مطهری و پزشکیان باید کنار هم بنشینند و تحلیل واقع بینانه در مورد وضعیت فراکسیون امید و رأی این فراکسیون در صحن مجلس انجام دهند. اگر این افراد با هم به اجماع برسند فراکسیون امید موفق خواهد بود.

*اگر قرار باشد ریاست مجلس را از دست بدهیم نباید به هیچ وجه نواب رئیس را هم از دست بدهیم البته فراکسیون ولایی تلاش زیادی برای در اختیار گرفتن کرسی نواب رئیس مجلس دارد و آقای فرهنگی و مصری چهره به چهره با نمایندگان و حتی اعضای فراکسیون امید رایزنی می‌کنند.

*نباید در مورد ساز و کار حضور فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه احساسی تصمیم گرفت، همه اعضای فراکسیون دوست دارند که آقای عارف رئیس مجلس شود اما باید در این خصوص واقع‌بینانه تصمیم‌گیری کرد. اگر هر فرد دیگری بخواهد برای ریاست و یا نایب رئیسی مجلس نامزد شود فراکسیون امید شکست خواهد خورد.

* حدود ۲۰ درصد از اعضای فراکسیون امید اعتقاد دارند که نباید فراکسیون در سطح معرفی نامزد برای ریاست، وارد انتخابات هیئت رئیسه مجلس شود. برخی از نمایندگان تهران مثل آقایان فتحی و وکیلی مخالف حضور آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه هستند.

*فراکسیون امید و آقای عارف باید یک مقدار از حالت سکون و سکوت در مجلس خارج شوند البته منظور من این نیست که مانند اصلاح‌طلبان در مجلس ششم عمل کنیم بلکه معتقدم فراکسیون امید باید نقش‌آفرینی موثرتری در صحنه مجلس داشته باشد. انتظار داشتم آقای عارف در سه سال اخیر در مورد طرح‌ها و لوایح صحبت کند. سکوت وی در میان ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه اصلاح‌طلبان مورد انتقاد است؛ انتظار داشتیم در صحن مجلس شخصاً فعال‌تر از امروز باشد.

*در حال حاضر با توجه به اینکه آقای لاریجانی از فراکسیون مستقلان است بقیه اعضای هیئت رئیسه از میان دو فراکسیون دیگر هستند. البته آقای نعمتی با استفاده از ظرفیت شخصی خود به هیئت‌رئیسه راه یافته است به همین دلیل به نظر می‌رسد که اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه مجلس، از نامزدی آقای عارف برای ریاست مجلس مخالف هستند. البته آقای پزشکیان رأی مستقلی برخوردار است.

*در صورت نامزدی آقای عارف برای ریاست مجلس بالای ۹۰ درصد جایگاه آقای مطهری در هیئت رئیسه مجلس به خطر می‌افتد به همین دلیل معتقدم که باید بین آقای عارف، پزشکیان و مطهری جلسه مشترک گذاشته و بین سایر فراکسیون‌ها نیز تعامل انجام شود.

*با توجه به روندی که دولت در ۳ سال گذشته داشته است به نظر می‌رسد دولت به ریاست آقای لاریجانی بر مجلس تمایل بیشتری دارد. شخص آقای روحانی گرایش بیشتری به آقای لاریجانی دارد تا به آقای عارف.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.