محمد کبیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو موضوع محوری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بدو حضور در وزارتخانه و حتی جلسه رأی اعتماد از مجلس مطرح کرد، موضوع جوان گرایی و شفافیت بود که به نوعی در راستای همدیگر تعریف می‌شوند؛ شفافیت هم در موضوعات مختلفی دنبال شد که گام اولش در اعلام اسامی اعضای هیأت مدیره‌های شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت کار برداشته شد.

وی ادامه داد: در گام دوم به دستور وزیر کار، سامانه نظارت هوشمندی راه اندازی شد که تمام اطلاعات مربوط به شرکت‌ها به صورت آنلاین در آن دیده شود و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه وزارتخانه موظف شده‌اند تحت این سامانه قرار گیرند. در حال حاضر شستا تحت نظر این سامانه است و صندوق بازنشستگی کشوری هم به زودی از این قالب استفاده خواهد کرد که این سامانه زمینه بسیار خوبی برای افزایش شفافیت در شرکت‌های تجاری زیرمجموعه وزارت کار به شمار می‌رود.

حذف رانت در اخذ وام اشتغال با انتشار اسامی دریافت کنندگان

معاون وزیر کار افزود: گام بعدی که بلند و بی سابقه بود، اعلام اسامی کسانی است که در کل کشور تسهیلات ارزان قیمت اشتغال روستایی را گرفتند و انتظار داریم که همه رسانه‌ها در این زمینه به کمک بیایند چرا که این اتفاق زمینه از بین رفتن رانت احتمالی در اخذ وام‌ها را فراهم کرده و فرصت بزرگی برای افزایش شفافیت در عملکرد مجموعه‌های وزارتخانه و مجموعه‌هایی است که برای ارائه این تسهیلات با وزارتخانه همکاری کردند و امیدواریم این مسیر با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

به گفته کبیری، عموم کسانی که در انتصابات موردنظر وزیر کار بوده و جوان‌تر هم بوده‌اند، این روحیه را دارند که در عین حال که به بحث تسهیل در کسب و کار و مواردی که وظایف ذاتی وزارتخانه است متعهد هستند، تمام راهکارهایی که منجر به افزایش شفافیت در وزارتخانه می‌شود را دنبال کنند.

وی در ادامه درباره عدم انتشار اسامی ۳۸ مدیر دوشغله‌ای که استعفای خود را تقدیم کرده‌اند؛ گفت: طبعاً اصل هدف این بوده که قانون منع بکارگیری اجرا و مشکل رفع شود و چون رفع شده اعلام اسامی صورت نگرفته است. برخی از آنها خودشان استعفا دادند و از قانون جدید تمکین کردند؛ در برخی جاها رویه این بوده که یک شخصیت حقوقی، باید عضو هیأت مدیره می‌بوده ولی طبق قانون جدید او هم نمی‌توانسته حضور داشته باشد لذا بخشی از مدیران چندشغله به این طریق استعفا دادند و موضوع مرتفع شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: فهرست اعضای هیأت مدیره‌ها هم اعلام شده و در بخش‌هایی که یک نفر دو جا هست، بر اساس همان فهرست منتشر شده مطلع شدیم یا مسئولان اطلاع دادند و فرد ملزم به تمکین شده و استعفا کرده و چنانچه استعفا نکرده به وی دستور داده شده است.

مدیران چندشغله از بخش‌های مختلف زیرمجموعه‌های وزارت کارند

به گفته وی، این مدیران از بخش‌های مختلفی از زیرمجموعه‌های وزارتخانه اعم از صندوق بازنشستگی، شستا و هلدینگ‌های تابعه بوده‌اند و طبق قانون جدیدی که در بودجه سال ۹۸ آمده نمی‌توانستند دو جا عضو غیرموظف شرکتی باشند یا همزمان عضو هیأت مدیره دو شرکت باشند بر این اساس وزیر کار دستور داد که این عده استعفا دهند و چنانچه در یک بازه زمانی استعفایشان دریافت نشد، وزارتخانه درباره نحوه ادامه همکاری با این افراد تصمیم گرفته یا همکاری خود را به طور کامل قطع می‌کند.

کبیری در پایان افزود: نظارت‌ها به طور مستمر ادامه خواهد داشت تا چنانچه مواردی هم در فاصله زمانی اخیر به وجود آمده هرچه سریع‌تر برطرف شود.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته وزیر کار با انتشار توئیتی پرونده دوشغله‌ها در وزارت کار را بست و در حساب توئیتری خود اعلام کرد که با تکیه بر تعهد قبلی به مردم و به دنبال استعفای ۳۸ نفر از افراد دوشغله و چندشغله از زیرمجموعه‌های تابعه وزارتخانه و طبق اعلام رسمی رؤسای صندوق‌ها، پرونده دوشغله‌ها (ماده ۲۴۱) در وزارت کار بسته شد و از امروز هر فرد دو شغله‌ای که استعفا نداده باشد از هر دو شغل عزل و به مراجع ذیصلاح معرفی خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.