رویترز در تحلیل درباره سفر چند روز دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ژاپن نوشته است: «ناروهیتو، امپراطور جدید ژاپن و همسرش ماساکو که تحصیل‌کرده دانشگاه هاروارد است، در جریان سفری که ترامپ چند روز دیگر به ژاپن خواهد داشت قرار است میزبان یک ضیافت شام مفصل با ترامپ باشد. این بخشی از برنامه‌هایی است که به منظور تاکید بر ائتلاف دو کشور ترتیب داده می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا تبدیل به اولین رهبر خارجی خواهد شد که از زمان شروع به کار امپراطور جدید ژاپن در ماه جاری میلادی به این میزان دراین کشور تکریم می‌شود.

ترامپ در این سفر همچنین با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن بازی گُلف خواهد داشت و از ناو حامل هلی‌کوپتر ژاپن نیز بازدید خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن در نشست روز دوشنبه آتی خود قرار است درباره‌ی عناوین مختلف اعم از موضوع خلع سلاح هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی کره شمالی تا اقتصاد چین، موضوع توسعه نظامی و تجارت دوجانبه دو کشور به بحث و گفت‌وگو بپردازند. این در حالی است که واشنگتن چند ماهی است که در جنگ تجاری سختی با چین به سر می‌برد.

کنجی ویکامیا، رئیس کمیته امور خارجی در پارلمان ژاپن به رویترز گفت: در این سفر دونالد ترامپ به ژاپن مسائل مختلف مطرح خواهند شد اما فکر نمی‌کنم که آن‌قدرها این مسائل سخت باشند. من فکر نمی‌کنم که درخواستهای آمریکا از ژاپن به سختی درخواست‌هایش از چین باشند.

شینزو آبه موضوع داشتن روابط شخصی نزدیک با ترامپ را یک اولویت اصلی خود قرار داده و این دو رهبر تاکنون گفت‌وگوهای تلفنی مکرر و چندین دیدار رودررو داشته‌اند.

توشیهیرو ناکایاما، یک کارشناس ژاپنی اندیشکده مرکز ویلسون در واشنگتن درباره‌ی این سفر ترامپ گفت: این بخشی از رویکرد شینزو آبه برای در آغوش گرفتن کامل ترامپ است.

وی افزود: کاری که شینزو آبه انجام داده نسبتاً مؤثر بوده و حتی شما می‌توانید آن را راهبردی بدانید چون در قبال ترامپ روابط صمیمی شخصی نسبتاً مهم است.

کونیهیکو میاکی، یک دیپلمات سابق ژاپنی و مدیر پژوهش در انستیتوی مطالعات جهانی "کانون" گفت: این سفر رسمی ترامپ به ژاپن بیشتر سمبلیک و تشریفاتی است تا اساسی و تا جایی که موضوع به مسائل تجاری مربوط باشد اولویت اول آمریکا چین است.

ترامپ تصریح داشته از مازاد تجاری ۶۸ میلیارد دلاری ژاپن در تجارت با امریکا که عمده آن مربوط به صادرات خودرو می‌شود راضی نیست و تمایل دارد که برای مقابله با این مساله یک توافق دو طرفه برقرار شود.

این در حالی است که ماه آوریل مازاد تجاری ژاپن در برابر آمریکا  ۱۷/۷ درصد نسبت به یک سال قبل از آن افزایش یافته و به ارزش ۶/۶ میلیارد دلار رسید که عمده علت آن افزایش ۸/۳ درصدی صادرات خودروی ژاپن به آمریکا بود.

ژاپن اعلام کرده که با هر گونه سیاست آمریکا برای محدود کردن صادراتش مخالف است و آن را نقض قوانین تجارت جهانی می‌داند.

میاکی گفت: ما دیگر در دهه ۱۹۸۰ یا ۱۹۹۰ به سر نمی‌بریم.

اشاره او به دورانی است که در آن ژاپن داوطلبانه صادرات خودرو به آمریکا را محدود کرد.

قرار است روز جمعه رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا که رهبری هیات مذاکره‌کننده واشنگتن را به عهده دارد به ژاپن سفر کرده و با توشیمیتسو موتگی وزیر اقتصاد ژاپن دیدار کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.