بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در دومین ماه سال گذشته هوای پایتخت فقط سه روز در شرایط پاک قرار داشت همچنین در این ماه تهرانی‌هاسه روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس تنفس کردند.

در اردیبهشت سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز هوای تهران به ترتیب ۲۹ و ۳۰  روز در شرایط سالم قرار داشت همچنین در اردیبهشت ۹۶ هوا دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

پایتخت‌نشینان طی دومین ماه سال‌های ۹۴، ۹۳ و ۹۲ هیچ روزی هوای پاک تنفس نکردند.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰، هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می‌شود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود، مقدار (AQI) بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد که در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس  دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این، در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش معروف است و عدد (AQI) بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.