بیشتر مطبوعات انگلیس روز پنجشنبه با انتشار تیترهای تندی، پرونده «می» در داونینگ استریت را تمام‌شده خواندند. 

روزنامه میرور با تشبیه وضعیت ترزا می به مارگارت تاچر، تیتر زد: اشک‌های شماره ۲

سان هم تصویر «ترزا می» با چشم‌هایی قرمز را منتشر کرد و در تیتر اصلی‌اش نوشت: چشم‌های قرمز نخست‌وزیری که به آخر خط رسیده است. تنها در خانه شماره ۱۰. 

روزنامه گاردین تصویر شادتری ازنخست وزیر در صفحه اولش منتشر کرد، اما در تیتر نخست خود نوشت: در خانه شماره ۱۰ کباب شده اما همچنان می‌خواهد ادامه دهد.

«می» پیش‌تر گفته بود پس از موافقت پارلمان با طرح دولت از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. قانون‌گذاران انگلیسی تاکنون سه بار با طرح دولت درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند. 

اما «می» سه‌شنبه گذشته طرح جدیدی را ارائه و امید دارد تا با برگزاری رأی‌گیری مجدد، از سد پارلمان عبور کند.

او در سخنانی با اذعان به اینکه بیشتر راه‌ها برای خروج از بن‌بست برگزیت به نتیجه نرسیده است، از تغییراتی در طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا خبر داد که در آن لایحه جنجالی برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت هم دیده‌شده است.

بااین‌حال جلسه هفتگی پرسش و پاسخ با نخست‌وزیر در مجلس عوام دیروز در حالی برگزار شد که طرفداران برگزیت در کابینه، به‌جای نشستن در کنار «ترزا می» درباره آینده او تشکیل جلسه داده بودند. به‌تدریج سایر هم‌حزبی‌های او هم جلسه را ترک کرده و ساعتی بعد نخست‌وزیر در حالی از طرح جدید دولت دفاع می‌کرد که تعداد انگشت شمار نمایندگان حاضر در جلسه، صحنه‌ی کم‌سابقه‌ای را در تاریخ مجلس ثبت کرد. 

عصر دیروز رسانه‌ها گزارش دادند اعضاء کابینه در دیدار با ترزا می، خواستار کناره‌گیری فوری او از قدرت شده‌اند. 

اندریا لیدسوم معاون پارلمانی نخست‌وزیر استعفا داد و تام توجندهات رئیس کمیته پرنفوذ پارلمانی امور خارجی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت: &#۳۹;وقت آن رسیده ترزا می استعفا دهد... نقش رهبری [برگزیت] در این مقطع حائز اهمیت است اما مدت زیادی است که از رهبر خبری نیست.&#۳۹;

هم‌زمان رئیس کمیته انضباطی حزب محافظه‌کار با ترزا می دیدار کرد و فردا هم رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار (کمیته ۱۹۲۲) برای دومین بار در یک هفته گذشته با ترزا می درباره کناره‌گیری او از قدرت ملاقات خواهد کرد. 

تحلیل گران براین باورند می به آخر خط رسیده و در روزهای آینده از مقام نخست‌وزیری کنار خواهد رفت.

نشریه «تایمز» به نقل از منابع مطلع در دفتر نخست‌وزیری گزارش داد ، «می » قصد دارد فردا کناره ‌گیری‌اش از قدرت را اعلام کند. بااین‌وجود، برخی منابع نوشته‌اند که او فردا تاریخ استعفایش را اعلام می‌کند.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس امروز اعلام کرد، «ترزا می» در سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس «نخست‌وزیر خواهد بود و از او استقبال می‌کند». 

بااین‌حال چشم بسیاری از هم‌حزبی‌های او به دیدار فردای رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار با «ترزا می» و احتمال استعفای او دوخته‌شده است.

«ترزا می» در صورت کناره‌گیری از قدرت، تا تعیین جانشین خود، نخست‌وزیر می‌ماند.

روند تعیین رهبر جدید معمولاً بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد و اگر «می» در روزهای آینده وادار به استعفا شود، نخست‌وزیر جدید پیش از آغاز تعطیلات تابستانی پارلمان (مرداد) روی کار خواهد آمد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.