«محمدمهدی طهرانچی» با تاکید بر اینکه قانون مداری سرلوحه‌ کار این دانشگاه است، اظهار داشت: از بین داوطلبان، افراد واجد شرایط وارد مرحله مصاحبه شده و پس از قبولی، پذیرش می‌شوند. 

وی در پاسخ به‌ این سوال که عده‌ای معتقدند جذب دانشجو در مقطع دکتری زیاد و متناسب با نیازهای کشور نیست و دانش‌آموختگان صرفا به دنبال مدرک هستند، نیز گفت: اگر دانشجوی دکتری را فقط برای نظام آموزش عالی جذب کنیم، حق با شماست، اما اقتصاد دانش بنیان وابستگی جدی به گستردگی دوره دکتری دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر دوره دکتری را پیشرو در اقتصاد دانش بنیان بدانیم که می‌تواند پیرامون خود حلقه‌هایی را تشکیل بدهد، به هیچ عنوان جذب دانشجو زیاد نیست.

** اقتصاد دانش بنیان به افزایش آموزش عالی بستگی دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها در دوره‌ای، جذب دانشجو در مقطع دکتری را کاهش دادند، اما دوباره به حالت قبل بازگشتند. 

طهرانچی افزود: چین و هند نیز دانشجویان مقطع دکتری خود را افزایش دادند زیرا اقتصادهای جدید مثل دانش بنیان به شدت به افزایش ظرفیت آموزش عالی بستگی دارد.

وی در خصوص حذف برخی از رشته محل‌ها نیز توضیح داد: وقتی ظرفیت هر رشته‌ کمتر از چهار برابر میزان قبولی باشد، رشته‌های تحصیلی به طور اتوماتیک، از کنکور و آزمون حذف می‌شوند. 

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی در بین مردم مطلوبیت رشته‌ای از بین می‌رود، آن رشته بدون کنکور می‌شود و چون کنکور یک فضیلت است، در نتیجه حذف شدن رشته از آزمون ورودی، این ذهنیت را به وجود می‌آورد که آن رشته دیگر جایگاهی ندارد و خوب نیست. این موضوع اثرات بسیار منفی در آینده کشور می‌گذارد.

وی با اشاره به حذف رشته‌های کشاورزی از کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی، تصریح کرد: غذا و کشاورزی از رشته‌های جدی هستند که فناوری در آن نقش مهمی ایفا می‌کند و در آینده کشور تاثیرگذارند زیرا حداقل پنج میلیون خانوار به طور مستقیم از کشاورزی ارتزاق می‌کنند.

** رشته های کارشناسی به تحول نیاز دارد

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هفت هزار دانشجو در رشته‌های کشاورزی این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۳۰۰ دانشجو رشته‌های مربوط به باغبانی دارند. 

طهرانچی علت تمایل نداشتن دانشجویان به تحصیل در رشته‌های علوم کشاورزی را در این دانست که این علوم برای مزرعه و گلخانه طراحی نشده‌اند و اضافه کرد: یک تحول کارآمدسازی علاوه بر کیفیت بخشی در حوزه رشته‌های کارشناسی به ویژه کشاورزی باید صورت گیرد.

وی با تاکید براینکه کنکور باید حذف و روند بی اعتبار کردن رشته‌ها از طریق حذف کنکور اصلاح شود، افزود: واقعیت ‌این است که در صورت ادامه این روند در آینده در بسیاری از رشته‌های اصلی بحران متخصص خواهیم داشت و این به عنوان یک هشدار جدی مطرح است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست افزایش دانشجو در اغلب کشورهای پیشرفته دنبال می‌شود، اظهار داشت: از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ رشد آموزش عالی پنج برابر رشد جمعیت شد، یعنی تعداد دانشجویان از ۶۰ میلیون نفر در سال ۱۹۹۵ به ۱۷۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ رسید. این بدین معناست که سمت و سوی دنیا، افزایش ظرفیت آموزش عالی است.

طهرانچی درباره تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی کاهش می‌یابد، به عبارت دیگر نسبت به دو سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دانشجو کم شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.