روزنامه "زوددویچه سایتونگ" از تلاش های آلمان برای میانجی گری برای حفظ برجام خبر داده و نوشت: دولت آلمان برای میانجی گری در تنش ها بر سر مسئله هسته ای ایران میانجی گری می کند.

بر اساس اطلاعات روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، در همین راستا "ینس پلوتنر"، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه آلمان روز پنج شنبه به ایران سفر کرده است و با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که از مذاکره کنندگان ارشد در جریان توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ بوده است گفتگو کرده است.

وزارت امور خارجه آلمان با نگاهی به تنش های اخیر بین آمریکا و متحدان عرب آن از یک طرف و ایران از طرف دیگر شرایط در منطقه خلیج فارس را بسیار جدی ارزیابی کرده و تاکید کرده که در این شرایط مذاکره از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایران اخیرا اعلام کرده است که برخی از تعهدات خود در قبال برجام را دیگر اجرایی نکرده و می خواهد مجددا برنامه هسته ای خود را در پیش گیرد در صورتی که شرکای اروپایی توافق ظرف مدت ۶۰ روز به تعهدات اقتصادی خود در قبال برجام عمل نکنند.

اخیرا در پارلمان آلمان درخواست هایی برای میانجی گری آلمان برای حل مناقشات هسته ای با ایران بلند شده است. در همین راستا "امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبز آلمان از هایکو ماس، وزیر امور خارجه کشورش درخواست کرده است که هر چه سریع تر برای این منظور به تهران سفر کند. وی در این باره به هفته نامه اشپیگل گفته است که برای دیپلماسی بحران، مذاکرات مستقیم ضرورت دارد. به گفته وی دولت آلمان باید همه اقدامات لازم را انجام دهد تا ایران را در توافق هسته ای نگه دارد. شرایط به اندازه ای جدی است که تنها درخواست ها از راه دور کافی نیست.

بیشتر بخوانید

ظریف: جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران با تروریسم فرقی ندارد/ اجرای یک‌جانبه برجام دیگر جواب نمی‌دهد

ریابکوف: کمیسیون اجرای برجام باید زودتر تشکیل شود

تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام

مقام روس: آمریکا مسبب تشدید وخامت اوضاع درباره برجام و ایران است

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه آلمان هدف اصلی سفر "ینس پلوتنر"، به تهران تلاش برای حفظ برجام است.

پلوتنر در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی سفیر آلمان در سریلانکا و دیپلمات در مالدیو بوده است. او همچنین سفیر آلمان در تونس و در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ میلادی نیز سفیر آلمان در یونان بوده است. در آوریل ۲۰۱۹ میلادی او در سمتی که اکنون در وزارت خارجه آلمان مشغول به خدمت است منصوب شد.

به نوشته هفته نامه "اشپیگل" آلمان در ارتباط مستقیم با شرکای خود در فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و چین در این راستا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.