روزنامه انگلیسی اکسپرس گزارش کرد، رهبران اتحادیه اروپا قرار است چند روز دیگر در پی استعفای ترزا می از نخست وزیری انگلیس یک نشست اضطراری برگزار کنند.

رهبران این اتحادیه در پاسخ به اعلام استعفای ترزا می درباره گام‌های بعدی مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بحث خواهند پرداخت.

مقام‌ها و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به دنبال مشخص شدن نخست وزیر جدید انگلیس به منظور بررسی امکان پایان دادن به بن بست ایجاد شده بر سر بریگزیت هستند.

یک مقام ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: نخست وزیر جدید انگلیس باید دریابد که به بن بست فعلی در داخل کشورش بر سر بریگزیت در سریع‌ترین زمان ممکن پایان دهد و تداوم این بی‌اعتمادی در هر دو طرف تأثیر می‌گذارد.

او اظهار کرد که توافق خروج می‌تواند یک خروج نظام‌مند را رقم بزند بنابراین تصویب سریع این توافق اهمیت زیادی دارد.

یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا پیش بینی کرد که اتحادیه اروپا حتی نسبت به نخست وزیر بعدی سختگیری بیشتری به عمل آورد تا وجهه خود را نزد دیگر کشورها حفظ کند.

یک منبع خبری گفت: این اهمیت اساسی دارد که اتحادیه اروپا همزمان موضعش را در برابر مسائلی مثل پوپولیست دونالد ترامپ، تجارت و روسیه حفظ کنند.

یک دستیار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت: هنوز گمانه زنی درباره تبعات این تصمیم زود است. اصول اتحادیه اروپا از جمله اولویت داشتن کارکرد مناسب این اتحادیه ادامه پیدا خواهد کرد و این وضعیت نیازمند یک شفاف سازی صریح است.

لئو واردکار نخست وزیر ایرلند گفت: ترزا می فردی اصولی، با شرافت و بسیار دلسوز برای انجام بهترین کار برای کشورش و حزبش است. سیاستمداران سراسر اتحادیه اروپا عزم، شجاعت و پایداری او طی این زمان دشوار و چالش برانگیز تحسین کرده‌اند.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفت: ژان کلود یونکر، رئیس این کمیسیون از اعلام استعفای ترزا می شخصاً خوشحال نبود و خیلی زیاد دوست داشت که طبق چیزی که قبلاً گفته به همکاری‌اش با ترزا می به عنوان نخست وزیری ادامه دهد و او برای ترزا می به عنوان یک زن شجاع احترام زیادی قائل است اما در عین حال با هر نخست وزیر جدید در انگلیس روابط کاری خواهد داشت و همچون سابق به او احترام خواهد گذاشت.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس همچنین اظهار کرد که این کشور باید برای حل مساله بریگزیت انتخابات سراسری زودهنگام برگزار کند.

کوربین اظهار کرد: ترزا می اخیرا اشتباهاتی که طی ماه‌های گذشته مرتکب شده بود پذیرفت.

وی افزود: نه می و نه حزب دچار اختلافش شایسته حکومت بر کشور نیستند.

کرملین نیز به این اتفاق واکنش نشان داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد: کرملین از نزدیک فرآیندهای مرتبط با بریگزیت را رصد می‌کند.

پسکوف در عین حال اظهار کرد که آمادگی اظهارنظر درباره موضوع استعفای ترزا می را ندارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، پسکوف در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره می تاکید کرد: خیر من آماده اینکه در این مقطع چیزی بگویم نیستم و ما مطمئنا کلیت فرآیندهای مرتبط با بریگزیت را از نزدیک رصد می‌کنیم. فرآیندهایی که به شکلی اجتناب ناپذیر بر بریتانیا و وضعیت اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گذشت.

وی افزود: ما از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کنیم در درجه اول به این خاطر که اتحادیه اروپا شریک تجاری و اقتصادی اصلی ما است. به همین دلیل ما طبیعتاً علاقمند به یک شریک قابل پیش بینی، باثبات و در حال توسعه هستیم.

پسکوف ادامه داد: من متأسفانه نمی‌توانم اقدام قابل توجهی از جانب ترزا می که به نحوی در توسعه روابط دو جانبه روسیه و بریتانیا تأثیر چشمگیر گذاشته باشد به یاد بیاورم و در واقع نخست وزیری ترزا می باعث یک دوره پیچیده در روابط دو جانبه ما شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.