از چند روز قبل که نامه رییس اتحادیه جهانی کشتی به بهروز نعمتی، سرپرست فعلی فدراسیون کشتی منتشر شد، بحث‌هایی پیرامون این مساله به وجود آمد که چرا ایران بدهی‌های سنگینی به اتحادیه جهانی دارد که حتی این فدراسیون را در آستانه محرومیت هم پیش برده است.

حالا حمید بنی تمیم سرپرست پیشین فدراسیون کشتی در گفت و گویی به برخی شبهات پیش آمده پس از خروجش از فدراسیون کشتی پاسخ داد.

* موضوع بدهی فدراسیون کشتی که به اتحادیه جهانی که برخی در مورد آن صحبت می‌کنند چیست؟

با توجه به پرداخت حق عضویت سالیانه کشتی گیران و داوران که از سال جدید میلادی بحث حق عضویت مربیان نیز به آن اضافه شده است، تمامی فدراسیون ملی همه ساله با بخش قابل توجهی بدهی به اتحادیه جهانی کشتی مواجه هستند که باید در طی سال پرداخت کنند. ما نیز در این سال‌ها با روش‌های مختلف بطور مستمر، بدهی‌های قبلی و جاری را پرداخت کرده ایم. بخش عمده باقی مانده از بدهی‌های چند سال‌های گذشته هم، مربوط به دوپینگ ورزشکاران در پنج شش سال گذشته، و جرایم در نظر گرفته برای این موضوع است، که باید توسط خود ورزشکار پرداخت شود. از طرف دیگر با توجه به بحث تحریم‌ها و عدم امکان ارسال مستقیم پول توسط ما، طبق اسناد موجود در فدراسیون با اتحادیه جهانی به توافق رسیده بودیم که علاوه بر تخفیف پنجاه هزار دلاری مابقی مبلغ تا پایان سال میلادی در هر مسابقه قاره‌ای و جهانی مبلغی را بصورت حضوری به مسولان اتحادیه پرداخت کنیم، که در اولین گام در مسابقات آسیایی چین این کار انجام شد. اگر اتحادیه با بدهی ما مشکل جدی داشت اجازه حضور آزادکاران ما را در جام ساساری ایتالیا بعنوان مسابقات رنکینگ سیستم را نمی‌داد.

 

* پس بنظر شما چرا این بحث‌ها با چاشنی تعلیق مطرح می‌شود؟

نعمتی می‌گوید تنها برای ۴۵ روز و فقط جهت برگزاری انتخابات آمده است. اما بلافاصله بعد از حضور در فدراسیون، نامه‌ای را به اتحادیه جهانی کشتی ارسال کرده و خواستار دریافت ویزای شینگن بلند مدت و سفر به سوییس شده است. اتحادیه جهانی نیز در نامه خود اعلام کرده، نعمتی ابتدا مستندات قانونی خود را در مورد سرپرستی اش در فدراسیون، به اتحادیه ارسال کند تا در صورت تایید، برای ملاقات به سوییس بیاید. بنابراین وی باید ابتدا مستندات قانونی بودن حضور غیرقانونی اش بعنوان سرپرست را، به اتحادیه ارایه دهد و سپس بار سفر سوییس ببندد.

 

* پس با این تفاسیر شما معتقدید حضور نعمتی در پست ریاست فدراسیون غیر قانونی است؟

نعمتی تا زمانی که مستندات قانونی به اتحادیه ارسال نکند حضورش بعنوان سرپرست غیر قانونی است و امیدوارم این موضوع با توجه به اینکه زمان شش ماهه سرپرستی طبق اساسنامه مصوب به پایان رسیده است تبعات جدی برای کشتی این به وجود نیاورد. اما سوالم این است که حتی اگر حضور وی قانونی نیز باشد، چرا فردی که نیمی از زمان سرپرستی اش گذشته، قصد دارد روز ۲۷ خرداد که یا زمان سرپرستی اش به پایان رسیده و یا در شرف اتمام است به سوئیس سفر کند در حالی که طبق قانون کسانی که قصد نمایندگی مجلس را دارند باید تا ۱۶ خرداد استعفا دهند و این قانون شما حال نعمتی هم می‌شود مگر اینکه نخواهد دوباره کاندیدا شود. سرپرستی فدراسیون از این قانون مستثنی نشده است.

 

* و سوال پایانی در مورد بحث‌های سفر ایشان به سوییس است؟

طبق اعلام شورای نگهبان اگر ایشان قصد کاندیداتوری مجدد برای مجلس شورای اسلامی را داشته باشد باید تا روز ۱۶ خرداد استعفا دهد چرا که طبق قانون ریاست فدراسیون یا معادل آن (سرپرستی) شغل محسوب می‌شود و نمی‌توان گفت که سرپرستی شغل نیست بنابراین با این تفاسیر سفر ایشان معنایی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.