ورود پدیده گرد و غبار به استان کردستان در نخستین روزهای خردادماه در استان آغاز شده است و به همین دلیل از شامگاه جمعه آلودگی هوا در کردستان آغاز شده است.

با ورود این پدیده کیفیت هوای استان کردستان به ویژه در نوار غربی و جنوبی کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می شود که این روند تا شامگاه شنبه ادامه داشته باشد.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کردستان به خبرنگار مهر گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه ها، از ظهر امروز تا یکشنبه هفته آینده با توجه به خیزش گرد و خاک بر روی عراق و سوریه و غالب بودن جریانات غربی به سمت کشور، بتدریج بخشی از گرد و خاک تشکیل شده به استان منتقل می شود.

بهرام چاره خوا ادامه داد: بر اساس ورود این پدیده به استان کردستان در نتیجه این روند موجب کاهش کیفیت هوا و دید می‌شود و آسمان کردستان از امروز تحت تاثیر این گرد و خاک قرار می گیرد.

وی با اشاره به روند حاکم بر شرایط جوی استان کردستان طی امروز و فردا، افزود: پیش بینی می‌شود، مقدار کاهش دید در ساعات اوج غلظت گرد و خاک به کمتر از ۴ هزار متر هم برسد.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کردستان عنوان کرد: با توجه به گستره گرد و خاک، در اغلب مناطق استان کیفیت هوا و دید به ویژه در نواحی غربی و جنوبی استان از جمله شهرستان های بانه، مریوان، کامیاران و سنندج کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به زمان خروج این پدیده گرد و خاک از آسمان استان کردستان، عنوان کرد: از روز یکشنبه از شدت این گردو غبار کاسته می‌شود و بار دیگر شرایط جوی استان کردستان نیز پایدار خواهد شد.

چاره خوا به شهروندان کردستانی توصیه کرد: از تردد غیرضروری و فعالیت در فضای باز خودداری و افراد آسیب پذیر از جمله بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از تردد غیر ضروری اجتناب کنند.

وی با اشاره به وضعیت و شرایط دمای هوا در استان کردستان طی روزهای آینده، افزود: از لحاظ دمایی تا اواسط هفته آینده دما روند صعودی داشته وحدود ۳ تا ۴ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.