چند روز می شود که از مسدود سازی حساب کاربری شبکه های برون مرزی پرس تی و هیسپان تی وی و خبرگزاری ایران پرس می گذرد، با اینکه مخاطب به این کانال ها دسترسی دارد اما امکان به روز رسانی آنها برای دست اندرکاران این شبکه ها وجود ندارد، انسداد در این شبکه ها بدون شرح هر گونه دلیلی از سوی گوگل، موضوعی است که این روزها در شبکه های اجتماعی و در میان کارشناسان حوزه رسانه داغ است، بدیهی است که حمایت از این شبکه ها، دفاع از موجودیت و استقلال جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید، این نکته ای است که سیدمحمد مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سرپرست سابق گروه آموزشی آمریکای شمالی در این دانشگاه به آن تاکید می کند؛ شرح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 مسدود شدن حساب کاربری پرس تی وی و هیسپان تی وی و خبرگزاری ایران پرس حامل چه پیامی از سوی شرکت آمریکایی گوگل است؟

این نشان می دهد که آمریکایی ها مایل نیستند ایرانیان، یا کسانی که نگاهی شبیه ایرانی ها دارند و طرفدار جبهه مقاومت هستند، حرف هایشان به گوش مردم برسد، می خواهند فقط خودشان بلندگو داشته باشند. طبیعتا تمایل دارند که مواضع دولت و حکومت های خودشان در جهان ترویج پیدا کند و مواضع و نگاه متفاوت نگاه حاکمیت در آمریکا را مانع می شوند، بنابراین با توجه به این سیاست ها از توسعه رسانه های جمهوری اسلامی جلوگیری می کنند.

 

با توجه به محدود کردن شبکه های برون مرزی رویکرد حقوقی و بین المللی جمهوری اسلامی در قبال این اقدام چه می تواند باشد؟ آیا امکان شکایت و برخورد وجود دارد؟

  بخشی از کارهای آمریکا زورگویی است و ربطی به حقوق ندارد، قلدری می کنند و از قدرت نفوذشان در بانک ها و موسسات مالی بهره می برند و ایران را تحت فشار قرار می دهند، ولی راه حلی که می توان استفاده کرد، این است که با شبکه های دیگر مثل آرتی، سی جی تی ان، تی آر تی و دیگران یک ائتلافی درست شود که در برابر این زور گویی ها بتوانند همدیگر را حمایت کنند و برای ایجاد راهکارها و حل مشکلات موفق تر باشند و از این دست زورگویی ها جلوگیری شود.

 

 شبکه های برون مرزی چگونه می توانند این تحریم ها را دور بزنند ، به طور کلی پیشنهاد شما برای رسانه ها در برابر این گونه اتفاقات چیست؟

اگر آلترناتیوی وجود داشته باشد بایستی روی آن متمرکز شوند یا از آن ها استفاده کنند. کار سخت تر که می شود از روش های مختلف می توان استفاده کرد.  شبکه های برون مرزی ما باید از فضای مجازی استفاده های قوی تری کنند، از آلترناتیو موجود در فضای مجازی بیشتر بهره ببرند و کارهایشان را به پلت فرم هایی که در آن برایشان محدودیت ایجاد شده است، منحصر نکنند. باید از آلترناتیو برای فیس بوک، یوتیوپ و شبکه های اجتماعی دیگری که امکان دارد، ممانعت ایجاد کند، دنبال آن بگردند؛ کار راحتی نیست ولی اگر هماهنگی ایجاد کنند بین خودشان و شبکه های دیگر جهانی که امریکایی ها با آن ها مشکل پیدا می کنند، می توانند بخشی از این مشکلات را برطرف کنند.

 این دست اتفاقات می تواند به بایکوت جمهوری اسلامی بیانجامد؟

بالاخره محدودیت برای همین است، بایستی افراد فنی و رسانه ای ما توانمندی های خودشان را نشان دهند، از آن توانمندی ها حداکثر استفاده را ببرند و اجازه ندهند که آن ها به اهداف خودشان برسند، نظام هم تکالیف خودش را دارد و باید آن ها دنبال شود.

آیا ضرورت دارد که از شبکه های برون مرزی حمایت خاصی از سوی نظام صورت بپذیرد و در این برهه تاریخی به عنوان یک پروژه بزرگ ملی، نظامی و امنیتی مطرح گردد؟

طبیعتا دولت انگلیس، آمریکا، روسیه، چین ، ترکیه، عربستان، رژیم صهیونیستی و... از جمله کشورهایی هستند که از رسانه های حکومتی شان به قوی ترین شکل حمایت می کنند. بی بی سی یک امپراطوری بزرگ رسانه ای است که به زبان های مختلفی برنامه دارند، بنابراین طبیعتا ما که در جبهه آمریکا قرار نگرفته ایم، نیاز به یک رسانه قوی داخلی داریم که حمایت از آن ها امری بدیهی است و در این برهه از تاریخ باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.