کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس با اشاره به نتیجه انتخابات هیأت رئیسه مجلس گفت: در انتخابات هیأت رئیسه امر غیرطبیعی رخ نداد. امسال بیستمین هیأت رئیسه‌ای است که نمایندگان در ادوار مختلف به آن رأی دادند. به دوستان گفته بودم که معمولاً رقابت برای کرسی‌های هیأت رئیسه در سال اول مجلس جدی است اما وقتی افراد در کرسی هیأت رئیسه بنشینند دیگر پایین آوردن آن‌ها خیلی راحت نیست.

اهم این گفت و گو را به نقل از ایسنا بخوانید؛

* این موضوع در طول ادوار مجلس مسبوق به سابقه بوده که سالی یک یا حداکثر دو نفر در ترکیب هیأت رئیسه تغییر کرده بودند. متأسفانه دوستان به این موضوع توجه نکردند. در ابتدا با هر دو فراکسیون برای تعامل صحبت کردم تا ترکیب هیأت رئیسه در سال سوم برای سال چهارم حفظ شود چون طبیعتاً نوع برخورد با اعضای هیأت رئیسه هم برای آن‌ها هزینه‌ساز است.

* علی‌رغم این صحبت، دوستان گفتند که باید بررسی کنند و سپس هر کدام اعلام کردند که به لیست جداگانه‌ای رسیده است. در نهایت هم یک نفر از هیأت رئیسه باز ماند و مابقی همان ترکیب هیأت رئیسه سال سوم مجلس است.

*کسانی که سابقه پارلمانی دارند یا سوابق ادوار گذشته را مطالعه کرده باشند به این موضوع می‌رسند که نتیجه انتخابات هیأت رئیسه امری کاملاً بدیهی بوده و تازه نیست.

*با اشاره به بازماندن مطهری از عضویت در هیأت رئیسه در سال چهارم، به جای اتهام زنی به دیگران باید از تصمیم دوستان سوال شود که مسئولیت به خود آن‌ها برمی‌گردد. آن‌ها این تصمیم را گرفتند که در همه حوزه‌ها به شکل مستقل کاندیدا دهند اما این نمی‌شود که آقایان بخواهند در همه حوزه‌ها کاندیدا بدهند اما بعد همه را موظف بدانند که به لیست‌شان به صورت کامل رأی داده شود. معمولاً رأی با تعامل همجوشی و مسالمت کسب می‌شود.

* از سال اول مجلس دهم برخی از دوستان از فراکسیون امید سراغ ما آمدند و گفتند که با فراکسیون ما یک لیست مشترک بدهند تا کل پارلمان را در دست بگیریم. همان زمان به آن‌ها گفتم که این خلاف مشی ماست چون ما قائل به تعامل هستیم. همچنین نمی‌توان پارلمان را بدون مشارکت جمعی اداره کرد.

* باید از همه جریان‌های داخل پارلمان نماینده‌ای در داخل هیأت رئیسه وجود داشته باشد چون این می‌تواند در التزام‌بخشی مجلس نقش مؤثر داشته باشد. هر کسی می‌تواند در این شرایط طیف خود را در مسیر منویات و اهداف کلان مجلس هماهنگ کند.

 *وقت گلایه‌گذاری نیست، شخص خود بنده و فراکسیون مستقلین در جهت تعامل و همفکری و رسیدن به لیست واحد در فراکسیون تلاش کردیم، حتی این نکته را به نمایندگان گفتم که امسال مردم تاب تحمل برخی خبرها را ندارند که بگویند با این حجم از گرانی، تورم و بیکاری آقایان در پارلمان بر سر یک کرسی با یکدیگر دعوا می‌کنند. نباید وقت مجلس به این چیزها تلف شود. باید به مردم نشان دهیم که منسجم و همدل بوده و برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنیم.

* متأسفانه این اتفاق رخ نداد. سه لیست جداگانه ارائه شد و در نهایت هم ترکیب هیأت رئیسه جدید با یک تغییر در سال چهارم انتخاب شد.

* مطهری در سال چهارم مجلس نتوانست از نمایندگان برای نایب رئیسی رأی بگیرد، اگر آقایان در لیست امید تعامل می‌کردند می‌توانست این اتفاق نیفتد، پس وقتی تعامل نمی‌کنید و می‌گوئید که از ابتدا تا انتهای انتخابات هیأت رئیسه خودمان لیست می‌دهیم و همه موظف به رأی به این لیست هستند، شدنی نیست. در مجلس هیچ فردی نماینده‌تر از دیگری نیست. نمایندگان برای خود شأنی قائل هستند پس باید با داشتن رفتار منطقی به گونه‌ای پیش رفت که نمایندگان هم براساس منطق حرکت کرده و پیش روند.

* با آقای مطهری دو، سه بار تلفنی صحبت کردم و به ایشان گفتم که فکر می‌کنم این تصمیمات غلط منجر به این می‌شود که افرادی مثل شما در معرض خطر قرار گیرند. یعنی این پیش‌بینی را از قبل می‌توانستیم انجام دهیم. امیدواریم از این‌ها درس بگیریم، البته که دیگر برای ما نوبت درس گرفتن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.