الاخبار چاپ لبنان نوشت: از زمان ورود ناو آبراهام لینکلن به منطقه، و همزمان، آمادگی ایران برای دفاع، میزان آشفتگی در دولت ترامپ افزایش یافت. به نظر می‌رسد هیچ کس تاکید آمریکا بر نبود نیتی برای حمله نظامی به ایران را باور نمی‌کند. تحرکات نظامی که ایران برای امادگی با هر اتفاق غافلگیر کننده‌ای در مرز‌های دریایی جنوبی خود انجام داد و دور از چشم‌ها هم نبود، نشان دهنده اوضاع شکننده امنیتی در خلیج فارس است و همین مساله دولت‌های مختلفی را بر آن داشت تا سعی در آرام کردن اوضاع و دوری از وقوع جنگ بین ایران و ایالات متحده نمایند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: بر این اساس، ایران در طول هفته جاری شاهد سفر‌های علنی و سرّی هیئت‌های سیاسی بود که برای مهار بحرانی که آتش آن دامن دیگر دولت‌ها را نیز خواهد گرفت، تلاش می‌کردند.

پس از سفر سرّی نماینده قطر به تهران، وزیر خارجه عمان، یوسف بن علوی نیز سفر ناگهانی به تهران داشت که یادآور میانجی گری موفق عمان بین دو کشور در زمان اوباما بود.

آنچه این وساطت را برجسته می‌کند آن است که تهران در سال ۲۰۱۲ برای مذاکره به واشنگتن اعتماد نداشت، اما مسقط به ایران اطمینان داد که اوباما حق ایران برای غنی سازی اورانیوم را به رسمیت می‌شناسد. با این حال، به نظر می‌رسد این بار مهمان عمانی پیام قابل توجهی را با خود به همراه نداشته است؛ جز اینکه ترامپ آماده مذاکره است و ایالات متحده قصد براندازی نظام ایران را ندارد؛ تنها به دنبال تغییر رفتار این کشور است و به همین دلیل تحریم‌های خود را افزایش داده است.

آلمان هم به گروه خاموش کننده آتش بحران تبدیل شده و مدیر کل سیاسی وزارت خارجه خود را به تهران فرستاد، تا این سفر زمینه‌ای برای ورود وزیر خارجه المان به ایران باشد.

این در حالی است که تلاش‌های عراق برای تماس با کویت در راستای کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده در حال انجام است. ژاپن هم اخیرا وارد خط شده و موضعگیری آن، یک هفته پس از سفر ظریف به توکیو و دیدار با نخست وزیر ژاپن اتخاذ شد؛ که در جریان آن از سفر نزدیک نخست وزیر ژاپن به تهران در ماه آینده خبر داده شد. اهمیت این سفر در آن است که پس از گذشته ۴۰ سال، صورت می‌گیرد و حکایت از آن دارد که مربوط به نتایج سفر رئیس جمهور آمریکا به توکیو است. به نظر می‌رسد رابطه شخصی نخست وزیر ژاپن با ترامپ فرصت خوبی به او می‌دهد تا یک میانجی گری موفق بین ایران و آمریکا داشته باشد. علاوه بر اینکه ژاپن از مشتری‌های قدیمی نفت ایران است و از تحریم‌های آمریکا اسیب می‌بیند.

تلاش‌هایی که قطر، عمان، عراق، آلمان و ژاپن انجام می‌دهند، به موازات سکوت طولانی عربستان-امارات-اسرائیل (گروه شعله ور کننده جنگ) است. این طرف‌ها که ایالات متحده را برای جنگ علیه ایران تشویق می‌کردند، بخوبی می‌دانند که جنگ بین ایران و امریکا در خلیج فارس به تمام منطقه، بویژه مناطق تحت حاکمیت ان‌ها می‌رسد؛ از این رو، باید این حقیقت را در نظر داشته باشند.

هیچ عاقلی نمی‌تواند تصور کند که خلیج فارس شاهد یک مقابله نظامی بین نیرو‌های آمریکایی و ایرانی باشد و در همین زمان، نفت کش‌های سعودی و اماراتی به راحتی از تنگه هرمز بگذرند!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.