دویچه وله گزارش داد، این خبر را دوریس بورِس، معاون رئیس پارلمان اتریش اعلام کرد.

از آنجا که ائتلاف میان حزب مردمی اتریش به رهبری کریستیان کورتس و حزب راستگرا و پوپولیست "حزب آزاد اتریش" به دلیل رسوایی سیاسی موسوم به "ویدئوی ایبیزا" فروپاشیده بود، قرار است انتخابات پارلمانی زودرس در ماه سپتامبر برگزار گردد.

بیشتر نمایندگانی که در استیضاح صدراعظم در روز دوشنبه ۶ خرداد علیه او رأی دادند، اعضای دو حزب سوسیال دموکرات و راست افراطی بودند که تا یک هفته پیش از متحدان او در ائتلاف حاکم اتریش محسوب می‌شدند.

اختلاف و بحران سیاسی در اتریش به دنبال انتشار یک ویدئوی جنجالی از معاون پیشین صدراعظم و استعفای او آغاز شد. در این ویدیو هاینتس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب آزادی از جناح راست افراطی که معاون کورتس و عضو ائتلاف حاکم اتریش بود، با یک زن روس در حال مذاکره در ایبیزای اسپانیا دیده می‌شود. در این ویدیو که مربوط به سال ۲۰۱۷ است،  اشتراخه در حال چانه‌زنی بر سر اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مشاهده می‌شود. رسانه‌ها به این رسوایی «ایبیزا گیت» نام داده‌اند.

به نظر می‌رسد این رسوایی که به زلزله سیاسی در اتریش انجامید با یک خانواده الیگارش روسی در پیوند باشد، زیرا زن حاضر در ویدئوی مذکور مدعی شده که خواهرزاده یک فرد ثروتمند روسی به نام ایگور ماکاروف است. دولت روسیه و شخص ماکاروف هر گونه پیوند با این ماجرا را رد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.