پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه جدید، نمایندگان کنست دوشنبه شب با ۶۵ رای موافق در مقابل ۴۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به انحلال پارلمان رای دادند.

این لایحه باید دو بار دیگر در پارلمان به تصویب برسد تا پارلمان به طور رسمی منحل شود.

انتظار می رود دو مرحله آینده رای گیری تا چهارشنبه هفته جاری به پایان برسد.

برخی از رسانه ها نیز به نقل منابع صهیونیستی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو تا ساعاتی دیگر در کنست حاضر می شود و انحلال پارلمان و تاریخ برگزاری انتخابات جدید را اعلام می کند.

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند عضو کنست از جمله «میکی زهار» از حزب لیکود را مأمور کرده بود که طرح پیشنهادی انحلال کنست را تهیه کند تا امروز (دوشنبه) در پارلمان، مطرح و در صورت رأی آوردن، روز چهارشنبه تصویب شود.

چهارشنبه این هفته، آخرین مهلت چهل و دو روزه «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو برای تشکیل کابینه است که پایان می یابد.

برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی، مجموعا ۴۲ روز به نتانیاهو فرصت داده شد که هیأت دولت را تشکیل دهد که گام نخست و فرصت بیست و هشت روزه برای مذاکره با احزاب و تشکیل کابینه، ناکام ماند و همین امر موجب تمدید ۱۴ روز دیگر شد.

نتانیاهو «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ مستعفی دولت سابقش را که پنج کرسی در انتخابات ۲۰ فروردین به دست آورد، متهم کرد که تلاش می کند، کابینه ائتلافی تشکیل نشود.

نتانیاهو برای تشکیل کابینه باید ۶۵ کرسی را با خود همراه می کرد؛ امری که نخست وزیر اسرائیل از فروردین ماه گذشته تاکنون در آن ناکام مانده است.

کنست یا پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و در مجموع ۴۰ حزب با یکدیگر در این انتخابات رقابت کردند.

در انتخابات کنست که ۲۰ فروردین در سرزمین های اشغالی برگزار شد، حزب لیکود با حمایت همه جانبه دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ برای پیروزی دوباره نتانیاهو، با کسب ۳۰ درصد آرا، ۳۶ کرسی را به دست آورد.

حزب آبی و سفید به رهبری «بنی گانتز» رئیس سابق ستاد مشترک رژیم صهیونیستی موفق شد ۳۵ کرسی را به دست آورد.

تاکنون هیچ حزب واحدی نتوانسته اکثریت قاطع کنست رژیم صهیونیستی را کسب کند و همین امر موجب شده که کابینه ها در سرزمین های اشغالی همواره به صورت ائتلافی باشند.

در کنار مشکلات عدیده نتانیاهو برای تشکیل کابینه، دادستان کل رژیم صهیونیستی نیز زمان احضار وی به دادگاه در خصوص چندین پرونده اتهام فساد مالی را نیز مشخص کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.