از دید برخی، بسا خبط و خطاهای به ظاهر بدتر از اتفاقی که رخ داد، به برکناری مدیر گروه یا حتی تنبیه انضباطی تهیه‌کننده هم منجر نمی‌شوند. پس خیلی محکم می‌پرسند: این جریمه سنگین برای چیست؟

واقعیت این است که دوستان اشتباه می‌کنند و مساله را بسیار ساده و پیش‌پاافتاده می‌بینند. آن اتفاق را باید در ساحت یک موضوع بین‌الملل اسلامی و امنیت کشورمان ببینیم و تحلیل کنیم. باید بدانیم که آثار وضعی و خطرناک جملات آن مداح، نسبت تام و تمام و وثیقی با مصالح کلان و خطیر امت اسلامی و امنیت ملی کشورمان دارد و با خطاهای رسانه‌ای ساده (که بعضا اجتناب‌ناپذیر هم هستند) تفاوتی راهبردی و ماهوی دارد. نتایج و پیامد آن جملات، دقیقا جزو اهداف دشمنان وحدت امت اسلامی و دشمنان اتحاد ملی ایرانیان است. سال‌هاست کشورهای غربی و وهابی و دستگاه‌های اطلاعاتی و مواجب‌بگیران آگاه و ناآگاه‌شان، برای راه‌اندازی اختلاف و جنگ مذهبی میان شیعه و سنی کوشش پیگیر و دامنه‌داری دارند و برای تحقق این هدف، ایران را در مرکز توجهات خود قرار داده‌اند و ...

با رصد کوچک‌ترین خطا و اشتباه درباره مقدسات برادران و خواهران اهل سنت (حتی در محافل کوچک و خصوصی) آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند تا هم بر عواطف هموطنان اهل سنت تاثیر منفی بگذارند و هم کینه و خشم مسلمانان اهل سنت سایر کشورها را علیه شیعیان و ایران برانگیزند.

جمهوری اسلامی ایران از سپیده‌دم پیروزی انقلاب اسلامی، در تداوم اقدامات مصلحانه بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت برای وحدت شیعه و سنی، همه ساله و در ایام ولادت حضرت رسول‌(ص) با حضور عالمان تراز اول شیعه و سنی کشورهای مسلمان، کنفرانس وحدت برگزار می‌کند. این کنفرانس از نگاه رهبران دینی ایران به ‌ویژه امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، مطلقا یک اقدام تاکتیکی نیست، بلکه منبعث از یک فهم توحیدی، اسلامی و علوی است. روشنفکران و متفکران مسلمان می‌دانند که در جهان امروز، شیعه یا سنی مورد هدف نیست، بلکه جریان قدرتمند سلطه، موجودیت و بنیاد اسلام را نشانه گرفته است و مسلمانان (اعم از شیعه و سنی) برای مقابله با همه دسیسه‌ها و نقشه‌هایی که دشمنان اسلام کشیده‌اند، جز وحدت و برادری و همدلی و همکاری و هماهنگی توحیدی و اسلامی، هیچ راه دومی ندارند.

با چنین نگاه و متکی بر یک امر راهبردی، اگر بدانیم و متوجه باشیم که موضوع آن مداح و آن برنامه به کلیت جهان اسلام مربوط می‌شود، داوری‌های‌مان سامان بهتری می‌یابند. به همین دلیل درست است که مدیر شبکه پنج هیچ دخالتی در تایید یا پخش آن برنامه نداشته است، اما به خاطر اتفاق سهمگینی که رخ داده، دکتر علی عسگری (رییس سازمان صدا و سیما) باید تصمیمی می‌گرفت که عزم و اعتقاد جدی و قاطعش نسبت به طرد و نفی چنین کارهای ضداسلامی و ضدملی را نشان دهد. توبیخ یا اخراج مدیر پخش یا تهیه‌کننده، مطلقا نمی‌توانست از شدت کار زشت صورت‌ گرفته به اندازه کافی بکاهد و تاثیر لازم و مناسب را به همراه داشته باشد.

در واقع، مدیر شبکه پنج نه به خاطر سهم و نقشش در آن رخداد زشت (که منطقا هیچ نقشی در آن نداشته) بلکه برای ارسال یک پیام مهم دینی و اعتقادی برکنار شد. این نکته کانونی تصمیم درست و بجای رییس صدا و سیماست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.