ترامپ که در مسایل تجاری و سیاسی با ژاپن هم دچار اختلافاتی است بیش از آنکه روی این مسایل متمرکز باشد در جریان سفرش به دنبال بازی گلف و دیدن کشتی سنتی سومو ژاپنی بود و برنامه های نمایشی دیگری نیز چون حضور در مراسم ویژه امپراتور جدید ژاپن را در دستور کار قرار داد.

او چندین نشست با شینزو آبه برگزار کرد اما از همان اولین نشست اعلام کرد که در زمینه تجاری گفت و گوها سازنده بوده ولی توافقی حاصل نشده است و بستگی به آینده انتخابات مجلس ژاپن دارد که دو ماه دیگر برگزار می شود.

اظهارات وی مبنی بر وجود اختلافات با ژاپن درباره موضوع محصولات کشاورزی و گوشت نشان می دهد که دو طرف به رغم روابط نزدیکی که دارند در مسایل تجاری سرشاخ شده اند.

افزون بر این نباید فراموش کرد که مازاد تجاری ژاپن در برابر آمریکا نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار است که البته در مقایسه با ۳۷۵ میلیارد دلار چین زیاد نیست اما باز هم آماری نیست که ترامپ خوشش بیاید.

در بخش نظامی اما به نظر می رسد که ترامپ سمبه را پرزورتر کرده است و سعی دارد به هر شکل ژاپن را کشوری با چالش های امنیتی بخصوص از سوی کره شمالی و چین نشان دهد که باید به خریدهای بزرگ تسلیحاتی از آمریکا مبادرت ورزد و به این شکل مازاد تجاری اش را در برابر واشنگتن کاهش دهد.

در مصاحبه مطبوعاتی هم که طرفین داشتند او برای دلخوشی ژاپنی ها گفت که درباره مساله ربوده شدگان ژاپنی توسط جاسوسان کره شمالی در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با توکیو همکاری می کند و گفت که آنها به کشور باز می گردند البته کره شمالی می گوید برخی از آنها مرده اند و تعدادی هم قبل از این از کره شمالی خارج شده اند.

رییس جمهوری آمریکا که یکی از اصلی ترین اهدافش از این سفر این بود که ژاپن را به خریدهای تسلیحاتی تشویق کند، گفت که نگران آزمایش های اخیر موشکی کره شمالی نیست اما بلافاصله تاکید کرد همین موشک ها و تسلیحات تهدیدی برای ژاپن است.

رسانه های ژاپن گزارش کرده اند رهبران دو کشور درباره کره شمالی، مساله تجارت، روابط اقتصادی، ایران و مسایل منطقه ای، دریای شرقی و دریای جنوبی و وضعیت چین با یکدیگر رایزنی هایی داشته اند اما اینها مسایلی نبوده است که توافق خاصی برای طرفین به دنبال داشته باشد.

افزون بر این نباید فراموش کرد که نزدیک به ۶ ماه دیگر آمریکا باید درباره مساله قطعات و خودروهای ژاپنی تصمیم گیری کند و وضعیت تعرفه ها را مشخص کند افزایش این تعرفه ها می تواند ضربه ای جدی بر روابط اقتصادی اولین و سومین اقتصاد بزرگ جهان باشد.

ترامپ درباره کره شمالی هم سعی کرد تنش زایی نکند او گفت که شخصاً نگرانی از بابت این کشور ندارد اما یک بار دیگر گفت که باید این کشور تسلیحات هسته ای و بالستیک را کنار بگذارد.

با این حساب دولت وی برنامه ای برای کاهش تحریم ها ندارد و کماکان این دور باطل درخواست ها میان دو کشور ادامه می یابد و بعید به نظر می رسد بن بست در مذاکرات کره شمالی و آمریکا به آسانی شکسته شود.

درباره ایران هم طرفین گفت و گوهایی انجام دادند و ترامپ به هر شکل از پیشنهاد شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا و کاستن از تنش ها حمایت کرد و آبه نیز تاکید کرد که برای کاستن از تنش ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

روزنامه ژاپن تودی و بسیاری از رسانه های دیگر این کشور نیز گزارش کرده اند که نخست وزیر ژاپن در همین ارتباط قصد دارد ماه آینده میلادی راهی ایران شود او روابط با ایران را بسیار خوب توصیف کرده است.

آبه گفت که صلح و ثبات در خاورمیانه برای ژاپن و آمریکا و کل جامعه بین المللی اهمیت دارد.

رییس جمهوری آمریکا درباره چین هم اظهاراتی داشت که عمدتاً توام با هشدار و تهدید بود و گفت که شاید توافقی برای آینده باشد اما مساله ده ها و صدها میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای چینی هم وجود دارد.

با این وصف به نظر می رسد دستکم تا ماه آینده میلادی که نشست جی بیست در اوزاکا برگزار می شود و تا قبل از دیدار سران چین و آمریکا، گشایشی در روابط تجاری دو کشور حاصل نشود.

در واکنش به همین لفاظی های ترامپ بود که «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان یک کنفرانس خبری به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پاسخ داد و تاکید کرد که گفت وگوهای تجاری میان دو کشور باید بر مبنای اصل احترام متقابل، برابری و نفع دوجانبه باشد.

وی افزود: مقام های آمریکایی گاهی می گویند که توافق حاصل می شود و گاهی می گویند که مشکلاتی بر سر راه توافق وجود دارد اما اگر اظهارات مقام های چینی طی همین مدت را مرور کنید متوجه خواهید شد که موضع ما همواره یکسان بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: موضع پکن همواره این بوده که هر گونه اختلافی بین کشورها از جمله اختلافات میان آمریکا و چین باید از طریق مذاکرات و مشاوره های دوستانه حل و فصل شود.

آمریکا و چین، تعرفه های سنگینی بر کالاهای یکدیگر وضع کرده اند و همزمان در حال مذاکره برای حل اختلافات اقتصادی هستند.

به هر صورت آنچه برآیند سفر تبلیغاتی ترامپ به ژاپن است اینکه او عمدتاً با دو هدف به این کشور سفر کرد اول اینکه بتواند راه را برای فشار تجاری بر ژاپن هموار کند از مازاد تجاری این کشور در برابر آمریکا بکاهد و منافع آمریکا را با تعرفه های بیشتر حصول نماید.

در بعد دوم نیز رییس جمهوری آمریکا کوشید تا چین و کره شمالی را نیز تهدیدهایی جدی برای ژاپن معرفی کند تا از قبل آن بتواند مسیر فروش تسلیحاتی بیشتر به این کشور را هموار کند.

پیش بینی می شود که ژاپن هم در سایه این تهدیدها و فشارها و برای اینکه از تنش ها تا اندازه ای بکاهد هم امتیازاتی به آمریکا در عرصه تجاری بدهد و هم خریدهای بیشتر تسلیحاتی از آن کشور انجام دهد تا دو طرف کماکان مسیر اتحاد خود را هموار نگهدارند اما در قلمرو تجارت همچنان اختلافات لاینحل خواهد ماند و فشارهای داخلی بر دولت ژاپن برای مقابله با ترامپ و تهدیدهای وی را نیز نباید فراموش کرد و مردم ژاپن راهپیمایی های اعتراضی فراوانی در مدت حضور ترامپ در کشورشان انجام دادند و خواستار اقتدار دولت دربرابر او شدند.

تاکه شی مینامی از موسسه تحقیقاتی نوریچوکین ژاپن می گوید که در جریان این سفر مسایل عمده ای مورد رایزنی قرار گرفت اما توافقی حاصل نشد.

وی می افزاید ترامپ نمی خواهد توافق کند مگر اینکه بداند کاملاً به نفع آمریکا است برای همین حتی در عرصه اقتصادی هم به دنبال این است که با گذشت زمان شرایط برای یک توافق خوب و تامین کننده منافع آمریکا مهیا شود.

"جوونا اوکومورا" تحلیلگر موسسه میجی ژاپن می گوید توافقات قبلی فراوانی میان دو کشور بوده است اما برای عبور از این گردنه بحرانی ترامپ می خواهد زمان بیشتری در اختیار داشته باشد باید تا چندین ماه صبر کرد تا نتیجه حاصل شود.

وی می افزاید رییس جمهوری آمریکا اصولاً مسایل تجاری و اقتصادی را با موضوعات امنیتی چون کره شمالی و یا چین در هم می آمیزد ترامپ می خواهد توافقی بدست بیاید که کاملاً در راستای منافع واشنگتن باشد و توافقات گذشته را قبول ندارد.

در مجموع تحلیلگران ژاپنی هم اعتقاد دارند که سفر ترامپ به ژاپن بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت توکیو هم نمی خواهد باعث بروز تنش شود و همین که ترامپ توانست گلف بازی کند و در مراسم کشتی سنتی سومو حضور یابد و نخستین رهبر جهان باشد که با امپراتور جدید ژاپن ملاقات کرده است باید از ژاپن ممنون باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.