پس از درز برخی خبرها از نیت حکام سعودی برای اعدام سه تن از روحانیون سلفی، بسیاری از نهادها و شخصیت‌ها از این تصمیم انتقاد کرده و به ریاض هشدار داده‌اند.

«یاسین اُکتای» مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه ینی شفق ترکیه با عنوان «نامه‌ سرگشاده به پادشاه سعودی» نوشت: قصد عربستان سعودی برای اعدام چند تن از علماء از جمله «سلمان العوده» دنیا و آخرتتان را به سقوط می‌کشاند.

او خطاب به پادشاه سعودی نوشت: «هرچند فرزند شما هیچ حس مثبتی درباره من به دلیل حادثه قتل جمال خاشقچی ندارد و تلاش می‌کند مرا دشمن شما و کشورتان جلوه دهد اما با تمام خلوص نیت می‌گویم که ما هیچ بدی را در خصوص شما نمی‌خواهیم و مطالبه برقراری عدالت در موضوع خاشقچی را موجب وهن شما نمی‌دانیم. ما در مقابل جنایت قتل فردی بی گناه آن هم به طور وحشیانه قرار داریم و لازم است تا قاتلان و تمامی کسانی که برای این کار تحریک کرده‌اند به دست عدالت سپرده و مجازات شوند.»

مشاور اردوغان در ادامه با بیان اینکه عنوان «خادم الحرمین» مسئولیت بالایی برای صاحب عنوان در قبال امت اسلامی در پی دارد از اینکه عربستان سعودی مملوء از ثروت است و در مقابل مسلمانان در فقر و گرسنگی به سر می‌برند ابراز تعجب و شگفتی کرد.

وب‌سایت میدل ایست آنلاین، سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت) به نقل از دو «منبع دولتی» و یکی از نزدیکان این سه روحانی سلفی نوشت که به زودی حکم اعدام این سه تن به اتهام «تروریسم» صادر و بعد از مدت کوتاهی از ماه رمضان اجرا خواهد شد.

سلمان العوده از علمای مشهور سعودی است که سال ۲۰۱۷ پس از آنکه در توییتی خواستار مصالحه بین عربستان سعودی و قطر شد، بازداشت شد. «عوض القرنی» واعظ سنی، نویسنده و دانشگاهی است و «علی العمری» نیز یک مجری معروف است که هر دوی آن‌ها سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.