سید عباس موسوی دسخنگوی دستگاه یپلماسی کشورمان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سئوال که آیا نشستن ایران پای میز مذاکرات با حضور آمریکا در زمان ریاست جمهوری اوباما به ارسال نامه رئیس جمهور وقت آمریکا به مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران و ادبیات متفاوت اوباما ارتباط داشت یا خیر؛ گفت: بله همین‌طور است. این نامه برای رهبری ارسال شده بود و شاید یکی از دلایلی که نظام اجازه ورود به این مذاکرات را داد، همین بود.

وی بر همین اساس و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر ترامپ هم خطاب به رهبری نامه‌ای ارسال کند و ادبیاتش را تغییر دهد و محترمانه‌تر نسبت به ایران اظهار نظر کند، احتمال انجام مذاکرات با آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: تغییر لحن خوب است، اما همیشه کافی نیست. اگر این تغییر لحن منجر به تغییر رویکرد و تبدیل به سیاست و استراتژی نشود و به تغییر عملکرد در قبال جمهوری اسلامی ایران نینجامد، ما برای آن ارزشی قائل نخواهیم شد و آن را یک اقدام تاکتیکی مقطعی خواهیم دید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تغییر رویکرد احتمالی ایالات متحده در کلام، قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: همانطور که پیش‌تر هم گفته‌ام تغییر لحن آمریکا باید به تغییر رویکرد و پس از آن به تغییر عملکرد در مقابل جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

موسوی در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها حدود ۴ دهه است که مردم ایران را آزمایش می‌کنند و هر بار هم در این آزمایش شکست خورده‌اند و هیچ دستاوردی برای آن‌ها به دنبال نداشته است.

وی به تغییر دولت‌های آمریکا اشاره کرد و افزود: متأسفانه همه آن‌ها هم، راه رفته را دوباره امتحان می‌کنند و به زودی پشیمان خواهند شد و متوجه می‌شوند که با چه ملت و مردمی همچنین چه نظامی طرف هستند و خودشان را با واقعیت‌های موجود در جمهوری اسلامی ایران تنظیم خواهند کرد. آن‌ها کم کم یاد می‌گیرند چگونه با ملت ایران سخن بگویند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.