ایاد علاوی، رهبر ائتلاف الوطنیه عراق در برنامه‌ای در شبکه سومریه نیوز اظهار کرد: با عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در خانه دیدار کردم و او به من گفت که مشکلاتی از جمله موضوع صادرات نفت با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق وجود دارد. به درخواست عبدالمهدی به اربیل سفر کردم و با بارزانی نیز گفت‌وگو کردم. در این دیدار بارزانی گفت که ما نیز حق و حقوقی داریم.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته قرار است که حزب دموکرات کردستان پس از عید فطر یک هیئت رسمی را به بغداد بفرستد تا با دولت گفت‌وگو کند. بارزانی برای حضور در دیدارهای سیاسی اعلام آمادگی کرده و گفته است که کردستان عراق جزء جدا نشدنی این کشور است و تمامی امکانات ما و کردستان عراق در اختیار دولت عراق خواهد بود.

از سوی دیگر، علاوی با بیان اینکه ایالات متحده در حال مذاکره با بعثی‌ها است، گفت که این مساله را از آمریکایی‌ها شنیده است.

رئیس ائتلاف الوطنیه همچنین گفت که چنانچه اختیار در دست وی بود در نحوه محاکمه صدام بازنگری می‌کرد.

علاوی گفت: اگر تصمیم در اختیار من بود، صدام را به این صورت اعدام نمی‌کردم، بلکه از او می‌پرسیدم که چرا به کویت حمله کرد و شرایط جنگش با ایران چه بود و چرا هزاران بعثی را کشت و چرا عراق را تخریب کرده و وحدت با سوریه را از بین برد. چه کسی او را به این سمت سوق داد که تصمیم کشورهای عربی را با فروش نفت به صورت مخفیانه زیر پا بگذارد. صدام در مورد این مسائل محاکمه نشد.

 وی درباره دیدگاهش نسبت به انتخابات آتی عراق نیز تأکید کرد: در انتخابات شرکت نمی‌کنم و برای هیچ چیزی کاندید نمی‌شوم. اعضای کمیساریای انتخابات ناامید هستند چراکه پارلمان و وزرای سابق اعضای کمیساریا را محاکمه کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند. کمیساریای انتخابات شکست خورده و این یک سهمیه بندی طائفه‌ای است.

رهبر ائتلاف الوطنیه عراق ادامه داد: زمانی که اسرائیل لبنان را اشغال کرد حزب‌الله وجود نداشت و این جنبش أمل بود که با اسرائیل جنگید.

وی در ادامه اظهارات خصمانه خود گفت: حزب‌الله نیز باید سلاح خود را به سمت اسرائیل بگیرد نه لبنانی‌ها!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.