دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ماه میلادی گذشته با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران، از صدور معافیت مجدد به خریداران بزرگ نفت ایران از جمله هند امتناع کرد.

درپی انتشار گزارش‌های رسانه‌ای از دهلی نو که به نقل از مقامات دولتی آگاه اعلام کرده بودند هند به دنبال راهی برای ازسرگیری واردات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا است، واشنگتن به این خبر واکنش نشان داد و بر مواضع قبلی خود تاکید کرد.

نشریه پرینت هند به نقل از دو منبع دولتی آگاه نوشته بود نارندرا مودی، نخست وزیر هند پس از برنده شدن در انتخابات بلافاصله مذاکرات با ایران برای پرداخت پول نفت به روپیه و دور زدن تحریم‌های آمریکا را آغاز خواهد کرد.

یکی از این مقامات آگاه به پرینت گفته بود: هند مایل است واردات نفت از ایران را از سر بگیرد با این حال میزان آن محدود خواهد بود و بانک پاسارگاد که اجازه یافته است در هند شعبه دایر کند ممکن است برای پرداخت پول خرید نفت مورد استفاده قرار گیرد. پول خرید نفت می‌تواند در این بانک ایرانی سپرده شود و مقامات ایرانی می‌توانند درباره نحوه صرف آن تصمیم گیری کنند.

واردهان شرینگلا، سفیر هند در واشنگتن هفته گذشته گفته بود هند خرید نفت از ایران را پس از دوم ماه مه که معافیت شش ماهه آمریکا به پایان رسید، متوقف کرده است.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: وزارت خارجه هیچ تغییری در سیاست خود در خصوص تحریم‌های ایران ایجاد نکرده است. ما تاکید کرده‌ایم که هیچ معافیتی پس از دوم مه در ارتباط با واردات نفت ایران در کار نخواهد بود. موضع آمریکا کاملاً قاطع مانده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری پی تی آی، سفیر هند در واشنگتن هفته گذشته گفته بود تا اواخر آوریل هند واردات نفت ایران را از حدود ۲.۵ میلیون تن به یک میلیون تن کاهش داده بود. ما درک می‌کنیم که این اولویت دولت آمریکا است اما این امر برای هند هزینه دارد زیرا ما واقعاً نیاز داریم منابع انرژی دیگری پیدا کنیم. وی در ادامه افزود: هند واردات نفت از ایران و ونزوئلا را متوقف کرده است.

دهلی نو ۲۳.۶ میلیون تن نفت خام ایران را در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۹ خریداری کرد. ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودی است.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند پیش از این اظهار کرده بود هند به منظور جبران از دست دادن نفت ایران، عرضه بیشتری از سایر کشورهای تولیدکننده نفت دریافت خواهد کرد. مخالفان آمریکایی تحریم‌های ترامپ می‌گویند در بلندمدت حتی متحدان آمریکا از رعایت تحریم‌ها خسته خواهند شد و قاچاق نفت احتمالاً افزایش پیدا می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.