به گزارش سایت تایم تورک در روز چهارشنبه، در گفت وگوی تلفنی خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ترکیه، آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مسائل امنیتی و منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ترکیه علاقه مندی خود را برای معامله و همکاری در زمینه دیگر تجهیزات نظامی با روسیه از جمله جنگنده‌های پیشرفته را اعلام کرده و روسیه نیز گفته که آماده است ترکیه را به جدیدترین جنگنده‌های «سوخو» مجهز کند.

در مدت یکسال گذشته، آمریکا با تحت فشار گذاشتن ترکیه سعی کرده که دولت آنکارا را از خرید سامانه موشکی اس -۴۰۰ روسیه منصرف کند، اما تا کنون موفق نبوده است.

آمریکا و ناتو نگران دستیابی آنکارا به سامانه اس ۴۰۰ روسیه هستند و به همین دلیل تقاضای لغو خرید این تجهیزات را از ترکیه کرده‌اند، اما آنکارا بارها اعلام کرده که اس -۴۰۰ یک معامله انجام شده است و تسلیم فشارهای واشنگتن نمی‌شود.

بر اساس توافق با مسکو، ترکیه قرار است چهار سامانه موشکی اس -۴۰۰ به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار از روسیه خریداری کند.

اس -۴۰۰، سامانه موشکی پیشرفته و مدرن است که توانایی حمل و شلیک سه نوع موشک مختلف را دارد که می‌تواند اهداف متنوعی از قبیل موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهد. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند هم‌زمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کند. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.