به گزارش بلومبرگ، تنش آمریکا با متحدان اروپایی در پی تهدید اعمال تحریم و مجازات سیستم مالی ایسنتکس سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و حمایت از توافق هسته ای ایران افزایش داده است.

«سیگال منلکر»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در نامه‌ای که نوشته و به دست بلومبرگ رسید، تهدید کرده است که ابزار مالی اروپا برای تجارت با ایران (اینستکس) و هر آن کس که با آن مرتبط باشد می‌توانند از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده منع شوند.

منلکر در نامه ای خطاب به «پر فیچر» رئیس ساز و کار مالی اروپا (اینستکس) می نویسد، من از شما می خواهم که به دقت تحریم های احتمالی آمریکا علیه اینستکس را در نظر داشته باشید.

وی در ادامه خاطر نشان می شود که مشارکت در فعالیت هایی که تحریم های آمریکا را نقض می کنند، می تواند منجر به عواقب شدیدی مانند از دست دادن دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده آمریکا شود.

بلومبرگ این اقدام آمریکا را به تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا بر سر سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران تعبیر کرده است.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس  ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ سازوکار مالی ویژه اروپا برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را رسما ثبت کردند. پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد.

انگلیس رئیس هیأت نظارت این سازوکار مالی است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.