سی‌ان‌ان گزارش داد، عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با جارد کوشنر، مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر طرحی که پیش‌بینی می‌شود واشنگتن برای حل درگیری‌های اسرائیل و فلسطین ارائه کند، خط قرمز کشید و تأکید کرد، صلح پایدار و همه‌جانبه در خاورمیانه تنها با تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی محقق خواهد شد.

دفتر پادشاهی اردن با انتشار توییتی در حساب کاربری رسمی خود فاش کرد، عبدالله دوم در دیدار با کوشنر تحولات منطقه و اقدامات انجام شده برای حل اختلافات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را بررسی کرد.

بیانیه دفتر پادشاهی اردن به منزله پیامی برای کوشنر و تیمش بود که بارها تأکید کرده‌اند تعهدی نسبت به ساختارهای قبلی مذاکرات صلح از جمله طرح تشکیل دو کشور ندارند. تیم کوشنر به جای پیشنهاد راه حل‌های مقبول تمرکز خود را بر سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطینی‌ها پیش از رسیدگی به مسائل سیاسی گذاشته‌اند.

برخی تحلیل‌گران آمریکایی از موضع‌گیری پادشاه اردن تقدیر کردند، از جملع آرون میللر، معاون رئیس مرکز ویلسون که در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرد: این مساله بسیار اهمیت دارد.

میللر با اشاره به نقش و جایگاه ویژه عبدالله دوم در قدس گفت: او هرگز پیشنهاد کوشنر را نخواهد پذیرفت.

این در حالی است که کوشنر و گرینبلات وارد سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. آنها قرار است امروز (پنج‌شنبه) با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره بحران تشکیل دولت و تاثیر آن بر اجرای طرح معامله قرن و نیز کنفرانس اقتصادی منامه رایزنی کنند.

به گفته منابع، کوشنر و گرینبلات همچنین با سفیر اسرائیل در واشنگتن دیدار کردند.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مسؤول کاخ سفید گزارش داده بود، کوشنر به همراه جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه و برایان هوک، نماینده آمریکا در امور ایران هفته جاری به مراکش سفر می‌کنند و پس از آن به اردن و اراضی اشغالی می‌روند.

سفارت آمریکا در امان گزارش داد این سفر مسؤولان آمریکایی روز دوشنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد.

این سفر در حالی انجام شد که آمریکا خود را برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی در منامه در ژوئن با هدف بررسی ابعاد اقتصادی طرح صلح آماده می‌کند.

آمریکا در ۲۰ مه برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در بحرین را خواستار شد.

به نظر می‌رسد این کنفرانس در راستای تلاش‌های واشنگتن برای اجرای طرح معامله قرن است.

گروه‌های فلسطینی مخالفت خود را با این کنفرانس اعلام کرده و هر گونه اقدام از سوی آمریکا در روند برقراری صلح را رد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.