سخنگوی وزارت تجارت و توسعه اقتصادی هنگ کنگ در پاسخ به سوالی در مورد هشدار دولت آمریکا گفت، دولت هنگ کنگ تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را «به دقت» اجرا می کند، اما این تحریم ها، «هیچ گونه محدودیتی بر صادرات نفت ایران اعمال نمی کند.»

 

وی در ادامه گفت: «برخی کشورها ممکن است بر مبنای ملاحظات خود تحریم های یکجانبه ای را علیه برخی دیگر از کشورها اعمال کنند... این تحریم ها خارج از محدوده تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند».

 

پیشتر، یک مقام ارشد دولت آمریکا به هنگ کنگ نسبت به عدم اجرای تحریم های واشنگتن علیه ایران هشدار داده و گفته بود، به دولت چین اطلاع داده شده که هر نهادی که با نفتکش حامل نفت ایران ارتباط داشته باشد، خود را در معرض تحریم های آمریکا قرار می دهد.

این مقام آمریکایی همچنین گفته بود، برای خودداری از قرار گرفتن در معرض اتهام نقض تحریم ها، ضرورت دارد مقامات هنگ کنگ مانع از پهلوگیری این نفتکش شوند و به نهادهای محلی اجازه ندهند به کشتی هایی که خود را به صورت نادرستی معرفی می کنند خدمات ارائه دهند.

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در اظهاراتی ضمن رد هشدارهای واشنگتن به هنگ کنگ در مورد ارائه خدمات به نفتکش حامل نفت ایران گفت، «قراردادهای عادی خرید انرژی» بین جامعه بین المللی و ایران اقدامی در چهارچوب مقررات بین المللی، معقول و قانونی است که باید مورد احترام و حمایت قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین بار دیگر بر مخالفت کشورش با اعمال قوانین داخلی امریکا در آنسوی مرزهای این کشور و تحریم های یکجانبه واشنگتن تاکید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.