امید بنابی گفت: امسال تراز دریاچه با توجه به بارندگی‌های مناسب، افزایش دبی رودخانه‌ها و اجرای برنامه‌های راهبردی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه، رشد بسیار خوبی داشته و تالاب‌های اقماری این دریاچه نیز از وضعیت آبی مطلوب برخوردار شده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله ذخیره و انتقال آب و بازگشایی مسیر رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه نقش مهمی در ورود آب بیشتر به این دریاچه داشته است.

وی افزود: امسال با ایجاد کانال آب در منتهی الیه رودخانه‌های سیمینه، زرینه، گادار و مهاباد آب این رودخانه‌ها از یک مسیر مشخص وارد دریاچه ارومیه می‌شود که این امر هم تا حدودی توانسته است از پراکنده شدن آب این رودخانه‌ها در مسیر جلوگیری کند.

بنابی گفت: توجه بیشتر به سامانه‌ها و روش‌های نوین آبیاری در حوضه دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، تصفیه فاضلاب شهرهای مسیر و انتقال آب به دریاچه نیز در زمینه احیای این پهنه آبی مؤثر بوده است.

کارشناس مسؤول زیستگاه‌های آبی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: امسال ارتفاع آب در دریاچه ارومیه در مقایسه با سال‌های قبل به ۱.۶ متر افزایش یافته است و اگر طبق سال‌های گذشته نیز یک متر از آب دریاچه تبخیر شود باز ۶۰ سانتی متر از آن باقی می‌ماند و دریاچه به مرحله بحرانی ادوار قبل برنمی گردد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و به نا بر آمار بینالمللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.