به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این یادداشت توئیتری افزوده است: آنچه در اسرائیل {رژیم صهیونیستی} شاهد آن هستیم بسیار مایه تاسف است و من ناراحتم. نتانیاهو فرد برجسته ای است و برگزاری مجدد انتخابات، کار خوبی نیست.

تاسف ترامپ به این دلیل است که نتانیاهو، به رغم شش هفته مذاکره با احزاب و نیروهای سیاسی کشور موفق به فراهم آوردن یک اکثریت پارلمانی و به تبع آن تشکیل یک دولت ائتلافی نشد و مجلس رژیم صهیونیستی روز گذشته (چهارشنبه) در برابر این بن بست سیاسی به انحلال خود رای داد.

نتانیاهو بر خلاف وعده های خوشبیانه خود نتوانست همراهی ِحزبِ ملی گرای «اسرائیل خانه ما» به رهبری «اویگدور لیبرمن» را بدست آورد. این نخستین بار است که نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل به تشکیل ائتلاف و دولت نمی‌انجامد و برگزاری انتخاباتی دیگر را اجتناب ناپذیر می‌کند.

آنچه نتانیاهو را در بن بست قرار داد، خدمت سربازیِ برای دانش آموختگان مذهبی و بنیادگرایان یهودی اُرتدکس است که احزاب مذهبی اسرائیل خواستار معافیت کلی آنها هستند و حزب لائیک «اویگدور لیبرمن» تنها به معافیت موردی آنان رضایت می‌دهد. نتانیاهو برای کسب اکثریت پارلمانی هم نیازمند حمایت احزاب مذهبی و هم پشتیبانی حزب «اسرائیل خانۀ ما» بود و این چنین «تجمع اضداد» در یک ائتلاف و دولت ممکن نشد.

«اویگدور لیبرمن»، شب گذشته، آشکارا اعلام کرد که نمی‌تواند «با یک دولت مذهبی» همراهی داشته باشد. بنیامین نتانیاهو که هنگام اعلام عدم موفقیت خود در تشکیل دولت نتوانست خشم خود را پنهان کند، «لیبرمن» وزیر پیشین دفاع را به «دروغگوئی» و «چپ گرائی» متهم کرد و گفت: در مذاکرات «او هر بار درخواست تازه‌ای داشت».

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تصمیم لیبرمن را «خیانت» به آراء رای‌دهندگان دانست و گفت که «غیر قابل باور است. اویگدور لیبرمن اینک به جناح چپ تعلق دارد. آرائی که به او داده شده برای [حمایت از] راست است و او از چپ پشتیبانی می‌کند و موجب سرنگون شدن دولت‌های راست می‌شود».

بنیامین نتانیاهو بر اراده خود در راه اندازی یک کارزار انتخاباتی «روشن» تاکید کرد و گفت: در رای گیری پیش رو پیروز خواهد شد.

این درحالی است که مخالفان نتانیاهو، خود وی را مسئول بحران سیاسی کنونی می‌دانند.

ژنرال «بنی گانتز» رهبر جناح میانه و رقیب نخست وزیر اسرائیل در انتخابات گذشته، برگزاری یک رای گیری دیگر را که به گفته او «میلیون‌ها یورو هزینه» در بر خواهد داشت «بیهوده» خواند و نتانیاهو را به تلاش در جهت ایجاد یک «دژ حقوقی» برای گریز از روند قضائی جاری که به اتهام فساد علیه او در جریان است، متهم کرد. «بنی گانتس»، پیش از این موافقت خود را با تشکیل یک دولت ائتلافی با لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو، اعلام کرده بود بشرط آنکه نخست وزیر بکلی کنار گذاشته شود.

اغلب روزنامه‌های اسرائیل انحلال کِنِسِت (مجلس رژیم صهیونیستی) و برگزاری انتخابات تازه را «دیوانگی» توصیف کرده و آن را سبب «تضعیف سیاسی و اقتصادی» کشور خواندند.

انتخابات زودهنگام آینده در اسرائیل در روز ١٧ سپتامبر (۲۶ شهریور ماه) برگزار خواهد شد و به نوشته بسیاری روزنامه ها، همچون رای گیری گذشته، یکبار دیگر، نوعی همه پرسی درباره شخص نتانیاهو خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.