علی ربیعی امروز رسما به عنوان سخنگوی جدید و دستیار امور اجتماعی دولت روحانی انتخاب شد.

ربیعی معاون پارلمانی وزارت اطلاعات در زمان وزارت محمدی ری‌شهری و علی فلاحیان بین سالهای ۶۶ تا ۷۲، مسئول اجرایی و رئیس کمیته تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۴ و مشاور اجتماعی رییس دولت اصلاحات به مدت ۸ سال بوده است. 

علی ربیعی بعد از دوران احمدی نژاد و با روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۹۲ بار دیگر به سیاست بازگشت و اینبار مسئولیتی سنگین تر را عهده دار شد. او با رای نمایندگان مجلس نهم عهده دار سکانداری وزارت کار شد و در دولت دوم روحانی بازهم به عنوان وزیرکار به مجلس دهم معرفی شد.

ربیعی همچنان همراه دولت روحانی

 ۵ سال حضور او در دو دولت روحانی، تابستان پارسال با استیضاح پایان یافت و اگرچه از آن روز به بعد دیگر عضوی از کابینه تدبیر و امید نبود اما باز هم نزدیک به روحانی باقی ماند و شاید حتی نزدیکتر از دوران وزارتش.

 

اواخر مهرماه ۹۷ بود که برخی خبرها از مسئولیت جدید علی ربیعی در همکاری‎اش با دولت روحانی حکایت داشتند. وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس جمهوری  مأموریت ایجاد «فضای گفت‌وگوی اجتماعی» را برعهده گرفته بود؛ ماموریتی که او را کنار دست حسن روحانی در جلسه با جامعه شناسان، اقتصاددانان و ... نشانده بود.

تریبون سخنگویی در دست مردی از جنس رسانه

انتخاب ربیعی به عنوان سخنگوی دولت با تمجید بسیاری همراه شد و کمتر کسی روی مخالفت خود را نسبت به انتخاب او به عنوان «سخنگو» نشان داده است. هرچند همگان او را با عنوان یک چهره سیاستمدار نزدیک به اصلاح طلبان می‌شناسند اما علی ربیعی مردی است از جنس رسانه. از صاحب امتیازی و مدیرمسئولی روزنامه «کار و کارگر» از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ گرفته تا عضویت در هیأت مؤسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و عضویت در هیأت مدیره انجمن‌های علمی ارتباطات و علوم اجتماعی همه نشان از انتخاب درست حسن روحانی برای پست سخنگویی دولتش دارد.

چرا برادر عباد؟

بسیاری ربیعی را با عنوان برادر عباد می شناسند، نامی که سال های حضورش در وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی همکاران و دوستانش او را با این نام مستعار صدا زده اند. نام مستعاری که خود دلیل انتخابش را این گونه توضیح داده است؛ «ما رفتیم و گفتند باید اسم مستعار داشته باشید. گفتیم برای چه؟ تاکید بر داشتن اسم مستعار داشتند. گفتیم بنده خدا! گفتند بنده خدا نه، بنویسید عبادالله! ما در اینجا عباد شدیم. در آن دوران به این نام مشهور شدیم.»

حالا با این انتخاب برای اولین بار سخنگوی دولت از جمع اهالی ارتباطات و رسانه در ساختمان کوثر و در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.