به گزارش  روسیا الیوم، «الکساندر فان در بیلن» رئیس جمهور اتریس تصمیم گرفت که «بریجیت بیرلاین» رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور را به عنوان صدر اعظم موقت اتریش منصوب کند. این برای نخستین بار در تاریخ اتریش است که یک زن صدر اعظم می شود.

فان در بیلن در سخنرانی ای که امروز پنجشنبه به همین مناسبت انجام داد گفت: «خانم بیرلاین را مکلف به تشکیل دولت جدید می کنم. برای نخستین بار است که یک زن پست صدراعظمی اتریش را به عهده می گیرد. چند روز دیگر رسما وی را به این مقام منصوب می کنم.»

از سوی دیگر، بیرلاین نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بیلن گفت:« هدف مهمتر در حال حاضر برقراری آرامش بیشتر و ایجاد اعتماد میان همه طرف هاست...در اتریش و اروپا و همه جهان.»

انتظار می رود که بیرلاین ۶۹ ساله که عضو هیچ حزب سیاسی نیست مقام صدراعظمی اتریش را تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه سپتامبر آینده به عهده بگیرد.

دولت «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش روز دوشنبه ۲۷ مه (۶ خرداد) در برابر طرح استیضاح احزاب اصلی اپوزیسیون این کشور نتوانست تاب بیاورد و با رای عدم اعتماد پارلمان این کشور سقوط کرد. دولت ائتلافی سباستین کورتس ۱۰ روز پس از رسوایی «ایبیزاگِیت  Ibizagate» که منجر به هم پاشیدگی ائتلاف او با حزب راست افراطی «آزادی اتریش» شد، سقوط کرد.

به دنبال رسوایی و انتشار یک ویدئوی جنجالی از رهبر حزب راست افراطی «آزادی اتریش» که معاون صدراعظم اتریش بود، وی ناچار شد که از سمت خود استعفا کند. با خروج او از دولت ائتلافی و کنار گذاشتن وزرای این حزب، وضعیت سباستین کورتس نیز متزلزل شد تا اینکه روز دوشنبه اکثریت پارلمانی را از دست داد.

«هاینتس کریستین اشتراخه» معاون کورتس و رهبر حزب آزادی اتریش، دو سال پیش در سفری به جزیره «ایبیزیا» در اسپانیا، به یک زن سرمایه‌دار روسی وعده داد بود که با خرید سهام روزنامه اتریشی «کرونن تسایتونگ» و اخراج چند روزنامه‌ نگار مشخص و تعیین سردبیری که از انتقاد از حزب آزادی دست بکشد، قراردادهای پرسود دولتی اتریش را به این فرد روسی بدهد.

رسانه‌ها این رسوایی را «ایبیزاگِیت» نام داده‌ اند. این رسوایی که به زلزله سیاسی در اتریش انجامید، با یک خانواده الیگارش روسی در پیوند بوده است.

زن حاضر در ویدئوی مذکور، مدعی شده بود که خواهرزاده یک فرد ثروتمند روسی به نام «ایگور ماکاروف» است. دولت روسیه و شخص ماکاروف، هر گونه پیوند با این ماجرا را رد کرده‌ اند.

هاینتس اشتراخه همچنین تقاضای کمک مالی به حزب آزادی را نیز در آن دیدار مطرح کرده بود، در حالی که او ظاهرا می‌ دانست این کار غیرقانونی است و سخن از «پول‌ سیاه» است. انتشار ویدئوی این مکالمه در اتریش بسیار جنجال‌ برانگیز شد. به خروج تمام وزیران راست افراطی از کابینه انجامید. پس از جدایی این حزب از دولت ائتلافی، سباستین کورتس مورد انتقاد نمایندگان این حزب راست افراطی قرار گرفت. بسیاری از نمایندگانی که در استیضاح صدراعظم اتریش در روز دوشنبه علیه او رای دادند، تا یک هفته پیش از متحدان او در ائتلاف حاکم اتریش محسوب می‌ شدند.

 

5ceff1aad4375046728b458f

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.