کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با محکوم کردن طرح معامله قرن درباره فلسطین، از همراهی با عربستان در طرح اتهامات ضد ایرانی خودداری کردند.

منابع خبری حاضر در محل برگزاری کنفرانس پنجشنبه شب گزارش دادند، در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که به منظور آماده سازی چهاردهمین اجلاس سران این سازمان به میزبانی و ریاست عربستان سعودی در روز پنجشنبه ۸ خرداد ماه۱۳۹۸ در شهر جده برگزار شد، ابراهیم العساف وزیر امور خارجه عربستان در جریان طرح اتهامات واهی مبنی بر مداخله جمهوری اسلامی ایران در امور کشورهای دیگر با عدم حمایت و پشتیبانی سایر کشورهای شرکت کننده در اجلاس مواجه شد.

سخنان وزیر امور خارجه عربستان در مراسم آغازین اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در حالی ایراد شد که هیچیک از هیأت های نمایندگی کشورهای عضو حاضر در نشست مزبور از آن حمایت نکردند. در این نشست، شماری بسیاری از نمایندگان کشورهای اسلامی، سخنرانی خود را حول موضوعات گوناگون و در راس آن در مسئله فلسطین، ایراد و بر حق مردم فلسطین برای داشتن کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف تأکید کردند اما هیچکدام به مواضع عربستان و حمایت از طرح اتهامات وزیر امور خارجه سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره نکردند.

همچنین نمایندگان کشورهای اسلامی سازمان همکاری اسلامی در سخنان خود، طرح توطئه آمیز موسوم به معامله قرن را صراحتاً محکوم و مردود اعلام کردند.

در همین حال رسانه های عرب زبان به ویژه منابع خبری وابسته به عربستان سعودی تلاش می کنند با انتشار اخبار مجعول از این اجلاس بر عدم حمایت کشورها از اتهام زنی عربستان سرپوش بگذارند.

رضا نجفی، مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیأتی بمنظور شرکت در چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در جده حضور دارد، متعاقباً در سخنان خود در این نشست قویاً با رد اتهامات وارده از سوی وزیر امور خارجه عربستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیان گذاران سازمان همکاری اسلامی امیدوار است این اجلاس که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود موجب تقویت وحدت امت اسلامی شود و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین معطوف کند.

چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) به میزبانی عربستان سعودی و با حضور ۵۷ کشور عضو در روز جمعه دهم خرداد در مکه مکرمه برگزار خواهد شد و طی آن بیانیه نهایی و قطعنامه فلسطین بعنوان اسناد رسمی اجلاس به تصویب خواهد رسید. پیش از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، دو نشست مقدماتی و آماده سازی آن شامل نشست مقامات ارشد و نشست شورای اجرایی وزیران امور خارجه در تاریخ های ۶ و ۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ در جده برگزار شد و طی جلسات مذکور، پیش نویس اسناد مربوطه مورد بحث و بررسی و تصویب اولیه قرار گرفت تا در اجلاس سران در روز جمعه به تصویب نهایی برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.