به گزارش دویچه وله، مایک پمپئو، روز جمعه، دهم خرداد (۳۱ مه) با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، و همچنین با آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از ملاقات با همتای آلمانی خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن دفاع از فشارهای کشورش به ایران، از هم‌پیمانان خود خواست که ایران را مورد تحریم قرار دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده تاکید کرد که کشورش در زمینه بازرگانی تحریم‌هایی علیه ایران تصویب کرده اما در موارد دیگری، مانند کالاهایی که برای کمک‌های بشردوستانه به‌کار می‌روند، تحریمی اعمال نشده است. 

پمپئو که برای نخستین بار به عنوان وزیر امور خارجه به آلمان سفر می‌کند درباره سازوکار مالی اینستکس نیز اظهار نظر کرد و گفت، آمریکا با معاملات اروپا و ایران در زمینه کالاهایی که مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند، مشکلی ندارد.

در ادامه نیز هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز پس از دیدار با پمپئو در جمع خبرنگاران اظهار داشت که سیاست‌ دولت‌های آمریکا و آلمان در قبال ایران همگون است. به گفته او، هر دو کشور تلاش می‌کنند جلوی دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای را بگیرند!

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که با وجود این، دو کشور روش‌های گوناگونی را برای رسیدن به اهداف خود در برابر ایران برگزیده‌اند.

ماس بر اهمیت روابط آلمان و آمریکا تاکید کرد و گفت، ارتباطات تنگاتنگ دو کشور نشانه "دوستی ریشه‌دار" آنهاست.

به گفته او، حل بسیاری از بحران‌های جهانی تنها از طریق تلاش هماهنگ واشنگتن و برلین میسر است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از ملاقات با همتای آلمانی خود به دیدار صدراعظم این کشور رفت. آنگلا مرکل هنگام استقبال از پمپئو تاکید کرد: «ایالات متحده مهم‌ترین هم‌پیمان آلمان خارج از اروپا بوده و خواهد ماند.»

دو سیاستمدار پیش از ملاقات روز جمعه خود بر روابط تنگاتنگ دو کشور تاکید کرده بودند.

مرکل همچنین به موضوعاتی اشاره کرده بود که برای دو کشور حائز اهمیت هستند و در این راستا از برجام، بحران‌های افغانستان، سوریه و لیبی و تنش میان اوکراین نام برده بود.

نخستین سفر پمپئو به آلمان قرار بود روز هفتم ماه مه صورت بگیرد اما به طور غیرمنتظره از سوی وزارت امور خارجه آمریکا لغو شد. پمپئو آن زمان با اشاره به "تهدیدهای نظامی ایران" به بغداد رفت و با این اقدام حیرت کارشناسان و ناظران را برانگیخت.

وزیر امور خارجه آمریکا از دولت آلمان به دلیل اینکه با تغییر برنامه او در اوایل ماه مه تفاهم نشان داده است سپاسگزاری کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.