اسپوتنیک گزارش داد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

 

بولتون در گفت و گو با روزنامه انگلیسی تلگراف گفت: ترجیح آمریکا این است که انگلیس از آنچه مردم این کشور می‌خواهند پیروی کرده و از اتحادیه اروپا خارج شود. این اقدام درسی برای همگان در پیروزی دمکراسی است.

 

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را باعث تقویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دانست و تاکید کرد: این اقدام کمک می‌کند که کشور مستقل و قدرتمند دیگری در ناتو داشته باشیم که به تأثیرگذاری بیشتر این سازمان کمک کند.

بولتون روز گذشته نیز در گفت وگویی یادآورشد که اعلام استقلال ایالات متحده آمریکا از بریتانیا یک پیروزی برای این کشور بوده است.

این اظهارات بولتون در حالی است که ترامپ قرار است این هفته (۱۳ خردادماه) به انگلیس سفر کند اما سفر او با اعلام استعفای «ترزا می» نخست وزیر این کشور و شکست طرح او برای خروج از اتحادیه اروپا همزمان شده است.

«می» جمعه هفته گذشته ضمن ابراز ناراحتی از شکست طرحش برای توافق با اتحادیه اروپا بر سر خروج انگلیس از این اتحادیه، اعلام کرد که تا ۷ ژوئن (۱۷ خردادماه) از مقام خود کناره گیری می‌کند.

نخست وزیر انگلیس پس از دو سال تلاش برای طراحی این توافق، در نهایت نتوانست رأی لازم را از پارلمان کشورش برأی تصویب آن بگیرد و با افزایش بحران در کابینه اش مجبور به استعفا شد.

سفر ترامپ به انگلیس افزون بر همزمانی با بحران دولت انگلیس، با مخالفت برخی مقام‌ها، قانونگذاران و همچنین طیف وسیعی از مردم این کشور نیز مواجه شده است.

هزاران تن از مردم انگلیس در کنار گروه‌ها و کارزارهای تبلیغاتی ضد ترامپ برای شرکت در تظاهرات اعتراضی در لندن اعلام آمادگی کرده‌اند.

کارزار مدنی ائتلاف توقف ترامپ که یکی از اصلی‌ترین نهادهای مخالف سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن به شمار می‌رود با انتشار پیامی در فیس‌بوک، از مردم خواست تا مانند سال گذشته در تظاهرات پرازدحام علیه ترامپ شرکت کنند.

این نهاد مدنی قصد دارد تا در اولین روز سفر ترامپ به لندن، تظاهرات گسترده‌ای را از میدان مشهور ترافالگار در قلب لندن تا جایی که او حضور داشته باشد، برگزار کند.

قانونگذاران انگلیسی نیز مخالفت خود را با سخنرانی ترامپ در پارلمان این کشور اعلام کردند و انتشار جزئیات سفر رئیس جمهوری آمریکا نشان داد که مخالفت آنان تأثیرگذار بوده و چنین برنامه‌ای در سفر او گنجانده نشده است.

در آخرین سفر ترامپ به لندن در سال گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار معترض در خیابان‌های مرکزی شهر لندن دست به تظاهرات زدند و شعارهایی را علیه ترامپ و رابطه ویژه لندن و واشنگتن سر دادند.

ترامپ همواره مخالفت خود با اتحادیه اروپا را ابراز داشته و در موقعیت‌های مختلفی از خروج انگلیس از این اتحادیه ابراز خوشحالی کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.