انتخابات پارلمانی

 

پارلمان قبلی به دلیل اختلافات در کابینه و رویگردانی برخی احزاب دست راستی از نتانیاهووکابینه سابق ،در اواخر آبان ماه منحل شد. نتانیاهو در انتخابات آوریل ۲۰۱۹ از طریق حزب لیکود در رقابتی تنگانگ با حزب آبی سفید به رهبری بنی گانتز فقط توانست یک کرسی بیشتر کسب کند و با کسب ۳۶ کرسی امید خود را به ائتلاف با جدید بست. احزاب کلیدی برای ائتلاف با حزب لیکود یهودیان اولترا- ارتدکس هستند که جزو احزاب مذهبی راست محسوب می شوند و جمعا ۱۶ کرسی در اختیار دارند. چالشی که ریشه درچند ماه قبل داشت قانون اجباری کردن سربازی یهودیان ارتدکس بود که نتانیاهو در معامله ائتلافی به این احزاب قول داد با این قانون مخالفت کند در مقابل لیبرمن از حزب «اسرائیل خانه ما » و وزیر دفاع سابق که در انحلال کنست قبلی نقش داشت با لغو این قانون مخالفت کرد. نتانیاهو اگر با لیبرمن موافقت میکرد ۱۶ کرسی را ازدست میداد واگر جانب یهودیان ارتدکس را میگرفت ۵ کرسی حزب اسرائیل خانه ما را از دست میداد که درهر دو صورت ائتلاف او با شکست مواجه می شد.

 

 

شکاف در احزاب راست

اکثر احزاب فعال در این دوره با توجه به همزمانی ریاست جمهوری ترامپ و باز خوردی که جنگ طلبی های سیاست خارجی نتانیاهو بر داخل اسرائیل داشته، برای پیروزی هر کدام بر جنبه ای از خشونت در سیاست خارجی و رفتار با فلسطینیان و غزه تاکید کردند. حزب آبی سفید اگرچه با رویکردی متفاوت و جدید وارد کارزار انتخابات شد اما بنی گانتس رهبر این حزب وعده افزایش شهرک سازی و آزادی عمل ارتش را داد. حزب راست جدید به رهبری نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش و آیلت شاکد وزیر دادگستری نیز در حقیقت یک حزب راست گرا که مبنای خود را انتقاد از راستگرایی سنتی در اسرائیل گذاشت و از حزب راست افراطی خانه یهودی جدا شدند و حزب راست جدیدرا تاسیس کردند.

آنها نیز برای موفقیت خود رویه تندتری از سایر احزاب راست انتخاب کردند هرگونه مصالحه با فلسطینیان را رد و یک طرح خشن برای حمله به مواضع حماس و ترور رهبران آن ارائه کرده بودند. این حزب به شدت مخالف هرگونه دولتی حتی یک دولت غیر نظامی برای فلسطینیان است. حتی حزب میانه کارگر به رهبری «آوی گبی » در شعارهای انتخاباتی خود تخلیه شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری را رد کرده بود. حزب زهوت(هویت ) نیز که دیدگاههای لیبرالیسیتی دارد نیز برخی شعارهای افراطی را در انتخابات آوریل ۲۰۱۹ در دستور کار خود قرار داد. «موشه فیگین » رهبر این حزب از لغو توافقنامه های اسلو و الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل حمایت کرد. بنابراین بحران راست گرایی و سیاستهای غیرواقع‌بینانه هرکدام از این احزاب باعث شد نتوانند در یک سیاست واحد دورهم جمع شوند.

 

سردرگمی احزاب

اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا احزاب رژیم صهیونیستی حتی احزاب چپ و میانه از شعارهای راست استفاده میکنند و نمیتوانند بین خود یک ائتلاف موثر در برابر احزاب افراطی تشکیل دهند؟ با توجه به  اینکه روند ملت سازی در رژیم صهیونیستی درونزا نبوده و افراد و گروههای مختلف از سراسر جهان با شعارهای اغوا کننده جذب شده اند اکنون جامعه اسرائیل از یک بحران هویت رنج میبرد که نمود سیاسی آن در احزاب این کشور متجلی شده است.به عنوان نمونه  یهودیان غربی(اشکنازی ) که از اروپا و آمریکا آمده اند با یهودیان شرقی(سفاردیم ) صابرانی ها یا متولدین اسرائیل نیز یک هویت جدا از مهاجران هستند که تا کنون نتوانسته اند به یک انسجام واحد برسند.

الکساندر ونت هویت ها را اموری رابطه ای میداند که در این روابط فهم از «خود» شکل میگیرد. و همانگونه که جی بارنت استیل میگوید برای فهم هویت باید به تلاقی آن با «دیگری» توجه کرد. به عبارت بهتر وقتی هویت درونزا نباشد برای تکوین آن برخی دولتها میکوشند دشمنان خارجی را پررنگ تر کنند تا افراد مختلف بر پایه دشمن مشترک گردهم جمع شوند. تقریبا اکثر احزاب اسرائیل در برهه  کنونی  برای غلبه بر بحران هویت و جذب افراد و آرا،  بر دشمنی با فلسطینیان و مخالفت با تاسیس دولت فلسطینی تاکید کرده بودند. حتی بین خود این احزاب نیز رقابت در افراط گرایی شکل گرفته بود این از هم گسیختگی هویت در بدنه اجتماعی اسرائیل وقتی  نمود سیاسی پیدا کرد باعث ائتلافهای شکننده شد.

عامل دوم در بحران کنونی، پیروزی های متعدد نتانیاهو است :۴ دوره پیاپی نخست وزیری او از حزب راست گرای لیکود باعث ایجاد این تصور در بین سایر احزاب شد که افراطی گری لازمه موفقیت در عرصه سیاسی اسرائیل است. نتانیاهو در انتخابات سراسری ۲۰۰۹ قول داد که در صورت موفقیت، حکومت حماس را سرنگون میکند.

عامل سوم حمایت های بی دریغ آمریکا در سالهای گذشته  از سیاست خارجی رژیم صهیونیستی باعث موفقیت کاذب برخی از سیاستهای این رژیم شده است. این باعث شده رژیم صهونیستی نتواند به عنوان یک بازیگر معمولی رفتار کند بنابراین احزاب دست راستی که با لیکود ائتلاف بستند انتظاراتی از نتانیاهو دارند که در عمل انجام شدنی نیست. فسادمالی  نتانیاهو ،  اعتراف همسر او به برخی اتهامات ، تلاش نتانیاهوبرای کسب مصونیت قضایی واعتراضهای مردم به آن بر بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی دامن میزند زیرا نتانیاهو فردی بود که راستگرایان او را توانا در ایجاد ائتلاف بین احزاب راست کنست برای انتخابات میدانستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.