کاخ سفید در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دسترسی بازار ترجیحی هند به آمریکا را تا پنجم ژوئن خاتمه می‌دهد زیرا هند برای شرکت‌های آمریکایی دسترسی برابر و منطقی به بازارهای خود فراهم نکرده است.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرد روی واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی هند تعرفه‌هایی وضع خواهد کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سال گذشته اعلام کرده بود و معافیتی که برای هند به عنوان یک کشور در حال توسعه قائل شده بود را لغو می‌کند.

این اقدامات به صادرکنندگان هندی محصولاتی مانند منسوجات، جواهرات، قطعات خودرو و کشاورزی ضربه خواهد زد و تنش‌ها میان آمریکا و کشوری که دولت ترامپ به عنوان متحد خود برای مقابله با چین توصیف کرده است را تشدید خواهد کرد.

دولت هند که با پیروزی نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای دور دوم سرگرم جابجایی است، درباره خاتمه وضعیت تجاری ترجیحی خود از سوی آمریکا واکنش فوری نشان نداد. هند مکرراً تعرفه تلافی‌جویانه علیه شماری از کالاهای آمریکایی شامل بادام، سیب و محصولات فلزی نهایی را به تأخیر انداخت زیرا در تلاش برای توافق تجاری گسترده با آمریکا بود. این کشور آسیای جنوبی اکنون ممکن است تعرفه‌های تلافی‌جویانه خود را اجرایی کند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، دو طرف ماه‌هاست که به بن بست رسیده‌اند. مذاکره کنندگان آمریکایی نیز به موضع حمایت‌گرایانه هند به خصوص در حوزه فناوری که به شرکت‌های تجارت الکترونیکی هندی نسبت به شرکت‌های آمریکایی مانند آمازون، فلیپ کارت و وال مارت برتری داده است، هشدار داده‌اند.

در این بین، هند از تاکتیک‌های آمریکا برای متوقف کردن خرید نفت ایران که یکی از شرکای تجاری باسابقه دهلی نو به شمار می‌رود، ناخشنود است.

برنامه‌ای که هند از آن حذف شد، سیستم عمومی ترجیحات نام داشت که برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای ریشه کنی فقر طراحی شده بود. حدود ۵ میلیارد دلار از ۸۳.۲ میلیارد دلاری کالایی که هند سال میلادی گذشته به آمریکا صادر شد، از پرداخت تعرفه معاف شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.