سرهنگ مهدی شکیب با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان اظهار داشت: متاسفانه در برخی مواقع شاهد هستیم مجرمان سایبری با شگردی جدید اقدام به جمع‌آوری فطریه، نذورات و کمک‌های مردمی می کنند و شهروندان را از این طرق به دام می اندازند.

وی ادامه داد: برخی از افراد سودجو با سوءاستفاده از حسن نیت و اعتماد کاربران اقدام به برپایی سایت‌ها، کانال‌ها، گروه‌ها و اپلیکیشن موسسات جعلی و غیر مجاز کرده اند و با انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی اقدام به دریافت وجوهات مردمی می‌ کنند که پشت پرده این جمع آوری دروغ بوده و به هیچ عنوان به دست نیازمندان واقعی نمی‌رسد و در برخی مواقع شهروندان به درگاه‌های فیشینگ بانکی هدایت می شوند و اطلاعات بانکی آن ها به سرقت می‌رود.

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: گاهی اوقات این افراد ادعا می کنند که این تبلیغات از سوی موسسات و ارگان‌های مربوطه و خیریه در فضای مجازی منتشر شده و سعی دارند با این جملات اعتماد قربانیان را جلب کنند این در حالی است که آن ها هیچ گونه نقشی در این تبلیغات نداشته و به هیچ عنوان با این افراد همکاری ندارند.

سرهنگ شکیب ادامه داد: در برخی موارد نیز این تبلیغات از سوی افراد و چهره‌های مشهور و سرشناس به خصوص در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود بدون آنکه آن ها اطلاع دقیقی از موضوع داشته باشند.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه بیشتر این تبلیغات جعلی است، گفت: این‌گونه سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها تنها به دنبال سرقت وجوه پرداختی و یا سرقت اطلاعات بانکی کاربران هستند.

سرهنگ شکیب با اشاره به جرایم صورت گرفته در سال‌های قبل و همچنین رویدادها و موضوعات مشابه افزود: افراد سودجو با استفاده از جملاتی همچون دریافت فطریه یا کفاره روزه برای کمک به سیل زدگان و یا افراد آسیب دیده در حادثه زلزله، اعتماد کاربران را جلب می‌کنند.

وی خطاب به هموطنان تاکید کرد: اگر قصد دارید فطریه یا کفاره روزه خود را از طریق فضای مجازی پرداخت کنید، می‌توانید آن را از طریق شرکت‌ها و موسسات مجاز و شناخته شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و ...)  اقدام به اعلام شماره حساب‌های رسمی می‌کنند، پرداخت کنید و از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی افراد خودداری کنید.

این مقام مسئول طراحی سایت ها، کانال‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی و منسوب به نهادهای دولتی و مسئول در این زمینه را مهمترین شگرد مجرمانه دانست و گفت: از آنجایی که بیشتر هموطنان از تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بنابراین امکان طراحی اپلیکیشن‌ها و همچنین کانال‌ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگردهای مجرمانه متصور است.

سرهنگ شکیب از احتمال برپایی سایت‌های جعلی در این ایام خبر داد و گفت: مهمترین هدف سایت‌های جعلی سرقت اطلاعات مهم بانکی کاربران از طریق درگاه‌های جعلی بانکی است بنابراین هموطنان باید مراقب این سایت‌ها و درگاه‌های جعلی بانکی باشند و اطلاعات بانکی خود را در سایت‌های نامعتبر وارد نکنند.

وی تاکید کرد: درگاه‌های جعلی بانکی و درگاه‌های اصلی در ظاهر تفاوتی با یکدیگر ندارند و کاملاً شبیه به هم هستند بنابراین کاربران دقت داشته باشند تا در دام سایت‌های جعلی موسوم به فیشینگ گرفتار نشوند و هنگام پرداخت، موارد ایمنی چون آدرس سایت و وجود گواهینامه ssl را نادیده نگیرند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا ناجا افزود: پلیس فتا به صورت جامع و کامل در خصوص راه‌های شناسایی سایت‌های جعلی و سایت‌های اصلی مطالب مورد نیاز را در سایت www.cyberpolice.ir  ارائه داده و عموم مردم می‌توانند اطلاعات تکمیلی را از این طریق دریافت کنند.

این مقام مسئول از حضور شبانه روزی پلیس فتا در فضای مجازی خبر داد و گفت: کارکنان پلیس سایبری کشور دائما در حال پایش این فضا هستند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مجرمانه، با اقدامات پیش دستانه با مجرمان سایبری برخورد می کنند بنابراین از کلیه هموطنان درخواست می‌شود در صورت مواجهه با هر مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا در میان بگذارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.