شائو یوآنمینگ، یک مقام ارشد ارتش آزادی بخش خلق چین بعد از سخنرانی پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا در جریان اجلاس "گفتگوی شانگری-لا" در کشور سنگاپور خاطر نشان کرد: او به طرح دیدگاه‌هایی نادرست و تکرار دوباره ادبیات قدیمی آمریکا در مورد مسائل تایوان و دریای چین جنوبی پرداخت.

وی افزود: این دست صحبتها به صلح و ثبات منطقه ای آسیب وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شائو در ادامه تاکید کرد، چین در صورتی که کسی تلاش کند تایوان را از خاکش جدا کند به هر قیمتی از حاکمیت خود دفاع خواهد کرد. از نظر چین، جزیره خودمختار تایوان، یک استان متمردش محسوب می‌شود و چین نیز احتمال توسل به زور در آینده برای بازگرداندن دوباره آن به خاکش را رد نمی‌کند.

این مقام نظامی چین در ادامه گفت: چین باید یکپارچه و متحد باشد. اگر کسی بخواهد تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین از حاکمیت کشور به هر قیمتی محافظت خواهد کرد.

پیشتر شاناهان در سخنرانی در این اجلاس دفاعی در سنگاپور بدون اشاره مستقیم به نام چین تصریح کرد، آمریکا دیگر نمیخواهد نسبت به رفتارهای این کشور در آسیا "مماشات" کند در حالی که ثبات منطقه با مسائلی نظیر مساله تایوان و یا دریای چین جنوبی مورد تهدید قرار گرفته است.

شاناهان در این سخنرانی بدون ذکر مستقیم نام چین، از لفظ "بازیگرانی" که منطقه را بی ثبات می کنند استفاده کرد، اما گفت، آمریکا رفتارهای چین را نادیده نمی‌گیرد.

با این حال شائون در پاسخ گفت، این آمریکا است که ثبات منطقه را با اقدامات اخیرش به خطر انداخته است.

ماه مه، یک کشتی جنگی آمریکا اقدام به راندن در نزدیکی یک منطقه مورد ادعای چین در دریای چین جنوبی کرد که خشم پکن را همزمان با جنگ تجاری دو طرف در پی داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.