مجله «آتلانتیک» در مقاله‌ای علت سفرهای اروپایی ترامپ را خلاص شدن موقتی از مخمصه‌های داخلی خواند.

به نوشته این نشریه، «ریچاد نیکسون» رئیس‌جمهور مستعفی آمریکا نیز در بحبوحه رسوایی «واترگیت» برای تلاش جهت ایجاد صلح به خاورمیانه رفت. «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز پس از رسوایی روابط نامشروعش با «مونیکا لوینسکی» مدتی را در روسیه و شمال اروپا سپری کرد.

ترامپ نیز برای فرار از رسوایی‌های داخلی، لیستی از مقصدهای قابل اعتماد را در جیب دارد.

این هفته می‌تواند شانس او برای خلاص شدن از دست «چاک شومر»، «نانسی پلوسی» و شبکه‌های تلویزیونی باشد. همچنین می‌تواند در صحنه ای بزرگ‌تر خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور به نمایش بگذارد. ملکه الیزابت دوم روز دوشنبه در کاخ «باکینگهام» میزبان رسمی ترامپ خواهد بود. علاوه بر این، ترامپ با «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «لئو وردکار» نخست‌وزیر ایرلند دیدار خواهد کرد.

ترامپ با سفر به بریتانیا، پا به محیطی پرتنش به لحاظ سیاسی خواهد گذاشت که در آن ملی‌گراها و پوپولیست‌ها در میدان جنگ قدرت با احزاب میانه‌روتر هستند و نخست وزیر آن نیز استعفای خود را اعلام کرده است.

آن‌چه بین ترامپ و رئیس‌جمهورهای پیشین تفاوت ایجاد می‌کند این است که او در سفرهای خارجی نیز فردی ناآرام و حاشیه‌ساز است.

او در سفرهای قبلی به اروپا جنجال‌های بین‌المللی زیادی ایجاد کرده است. از جمله این رفتارهای جنجالی توهین به میزبان و تهدید به قطع تعهدات نسبت به متحدان تاریخی هستند.

«جرارد آرود» سفیر سابق فرانسه در آمریکا معتقد است: «اغلب اروپایی‌ها سیاست‌های متغیر آمریکا را با شخصیت ترامپ مرتبط می‌دانند و جمع‌بندی آن‌ها این است که با کنار رفتن او از قدرت، این کابوس تمام می‌شود».

ترامپ هنگامی که به آن‌سوی آب‌ها می‌رسد، حمله به مخالفان داخلی خود را شروع می‌کند. برای مثال در سفر خارجی قبلی خود به ژاپن، در حالی که مهمان امپراطور این کشور بود، تلاش دموکرات‌ها را برای استیضاحش مورد تمسخر قرار داد، در حساب توئیتری خود نوشت هنگامی که توهین «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی به «جو بایدن» رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ موجب خنده او شد و درخصوص تحقیقات «رابرت مولر» درباره نقش روسیه در انتخاب او در سال ۲۰۱۶ گفت «نه جلوگیری از اجرای قانون، نه تبانی و نه هیچ‌چیز دیگری» وجود نداشت.

او حتی در سفر ژاپن، با اعضای تیم سیاست خارجی خود در واشنگتن درگیر شد. هنگامی که «جان بولتون» مشاور امنیت‌ ملی کاخ سفید مدعی شد آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی ناقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل است، ترامپ حرفش را تکذیب کرد.

ترامپ در سفر به انگلیس، احتمالاً سه‌شنبه شب ملاقاتی خصوصی با «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه پیشین و کاندیدای نخست‌وزیری در محل اقامت سفیر آمریکا خواهد داشت. او پیش‌تر جانسون را دوست خود و نخست‌وزیرخوبی برای آینده بریتانیا نامید.

رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا ماه گذشته به خبرنگاران گفت ممکن است در سفرش به انگلیس از ترزا می درباره احتمال جاسوسی بریتانیا از کمپین انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ توضیح بخواهد.

سال ۲۰۱۷، ۱/۹ میلیون نفر از مردم انگلیس طوماری امضا کرده و با سفر ترامپ به این کشور مخالفت کردند.

سفر سال ۲۰۱۸ ترامپ به لندن موج گسترده مخالفت هزاران شهروند انگلیسی را به‌دنبال داشت. این سفر ترامپ برای دولت انگلیس میلیون‌ها دلار هزینه درپی داشت.

گفته می‌شود در سفر امسال ترامپ به لندن نیز بالن عروسک ترامپ دوباره توسط معترضین به هوا فرستاده خواهد شد. یکی از دلایل مخالفت بسیاری از انگلیسی‌ها با سفر ترامپ به این کشور، حمایت او از برگزیت است.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس و «مگان مارکل» همسر شاهزاده «هری»، اعلام کرده‌اند تمایلی به دیدار با ترامپ ندارند.

ترامپ مگان مارکل را زنی بدجنس نامید اما گفت فکر می‌کند او کارش را به نحو احسن انجام خواهد داد.

او پس از اتمام سفرش به انگلیس، به منظور شرکت در جشن سالگرد ورود نیروهای آمریکایی به شهر «نرماندی» و بازپس‌گیری آن از آلمانی‌ها در اواخر جنگ جهانی دوم، عازم این شهر فرانسه خواهد شد.

برخی امید دارند شرکت ترامپ در این جشن روحیه همکاری او با اروپایی‌ها در پیمان آتلانتیک شمالی را تقویت کند. گفته می‌شود ترامپ تمایل دارد کشورش به طور کامل از پیمان «ناتو» خارج شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.