وبگاه خبری المیادین در یادداشتی به قلم «قاسم عزالدین» با عنوان «آیا اجلاس‌های سه گانه مکه نشانه افول عربستان است»، تاکید کرد، محاسبات ملک سلمان و ولی‌عهدش درباره بسیج حمایت حداکثری از تشدید تنش با ایران به بن بست رسید.

در این یادداشت آمده است: انتخاب شهر مکه مکرمه برای برگزاری سه اجلاس سران عرب، شورای همکاری و سران کشورهای اسلامی بیشترین کاری بود که عربستان می توانست انجام بدهد به امیدی که این گونه القا کند که ریاض نیازمند دریافت کمک برای حفاظت از مکان‌های مقدس و بسیج  بیش‌ترین حمایت برای مقابله با خطر موجودیتی است.

نویسنده افزود: در همین راستا عربستان تصور می‌کند که با متهم کردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حمله به شهر مکه مکرمه در نشانه گیری ایران به هدف زده است و از همین رو در برابر چشمان هیات‌های شرکت کننده در اجلاس مکه قطعه‌هایی را هم از پهپادهایی به نمایش گذاشت که ادعا کرد ایرانی است و در آسمان عربستان سرنگون شده است.

«بر اساس همین القائات، ملک سلمان در برابر اجلاس فوق العاده سران عرب خواهان «بکارگیری همه ابزارها برای مهار ایران» شد و از شرکت کنندگان خواست «تدابیر جدی برای توقف فعالیت‌های خرابکارانه در منطقه» اتخاذ کنند.»

«مقصود عربستان از تدابیر جدی، دستیابی به یک موضع یکپارچه حداقلی از سوی کشورهای شرکت کننده در اجلاس علیه ایران و فراهم کردن چتر حمایتی عرب‌ها از جنگ علیه ایران است.»

این گزارش افزود: «این تلاش عربستان به نتیجه نرسید و تنها  از سوی «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای نظامی سودان پاسخ داده شد که اعلام کرد از همه تدابیری که برادران در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای حفظ امنیتشان انجام می‌دهند حمایت می‌کند بخصوص آنچه را که مشارکت در «حمایت از مشروعیت در یمن» خواند.».

المیادین نوشت: دیگر کشورهای عربی و کشورهای اسلامی و حاشیه خلیج فارس از عربستان هیچ یک از گزینه جنگ علیه ایران حمایت نکردند؛ بلکه هر کدام به شیوه‌ای با درخواست صباح الاحمد الصباح، امیر کویت در «پایبندی به گزینه گفت‌وگو برای اجتناب از درگیری منطقه با مصیبت جنگ‌هایی که سال‌های مدیدی است از آن رنج می‌برد»، همسو بودند.

این وبگاه خبری افزود: فراتر از این، عراق هم تاکید کرد که به خطر انداختن امنیت ایران امنیت منطقه خلیج فارس و کشورهای عربی را تهدید می‌کند. عراق در تدوین بیانیه پایانی اجلاس هم که مخالفت خود را با آن اعلام کرد مشارکتی نداشته است؛ چرا که بیانیه‌ای دیپلماتیک بود که خواسته‌های کشور میزبان را ملاحظه کرده  و تحت تاثیر آن تدوین شده بود و اصلاح آن هم ضرورتی نداشته است.

المیادین نوشت: صحبت از محکومیت «مداخله‌های مستقیم یا غیرمستقیم ایران در امور داخلی کشورهای عربی» برای بزک کردن موضع عربستان است نه اینکه واقعا کسی موضعی در حمایت از عربستان اتخاذ کند، همان گونه که عبدالملک الحوثی، رهبر انصار الله هم بیان داشت. شاید حمایت از موضع عربستان حرف‌هایی باشد که جان بولتون در ابوظبی قبل از اجلاس مکه بیان داشت تا اگر عربستان طبق پیش بینی‌ها در اجلاس مکه نتوانست به هدف خود دست یابد به تندروهای دولت آمریکا اتکا کند.

در اجلاس‌های سابق سران کشورهای عربی هم حمایتی از مواضع جنگ طلبانه عربستان نشده است برای مثال در خصوص جنگ یمن این فقط عمرالبشیر بود که از عربستان حمایت کرد و پس از اینکه خطرهای جنگ روشن شد عربستان و اسرائیل و تندروهای دولت آمریکا نتوانستند در پیشبرد طرح ناتوی عربی یا ائتلاف ورشو عربی در کنفرانس لهستان موفق شوند.

در اجلاس‌های دو روز اخیر در مکه هم عربستان، کسی بیشتر از امارات و شورای نظامی سودان در کنار خود نیافت، علاوه بر اسرائیل و تندروهای دولت آمریکا که از حامیان ریاض در جنگ علیه ایران هستند. آن هم در دشوارترین شرایط که حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم از بیم کشیده شدن به جنگی ویرانگر از تشدید تنش علیه ایران عقب نشینی کرده است و «جان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه هم که از بیشترین حامیان عربستان بود ناچار شد عربستان و امارات را به توقف  «جنگ کثیف» علیه یمن دعوت کند.

المیادین تاکید کرد، محاسبات عربستان درباره جنگ علیه ایران،  تجاوز در یمن و خرابکاری در لیبی و سودان و غیره به بن بست رسیده است و تغییر مواضع شرکت کنندگان در اجلاس‌های فوق العاده مکه گواه این قضیه است.

چه بسا ایران که به آغاز جنگ علیه عربستان متهم است، از طریق ابتکار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره اینکه با کشورهای همسایه در منطقه معاهده عدم تعرض و حفظ امنیت مشترک امضا کنند، عربستان را از بحران موجودیتی نجات دهد. به ویژه که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تعدادی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس آماده بررسی پیشنهاد ایران برای انعقاد معاهده منع تعرض هستند که این امر از یک سو نشانه تعمیق شکاف بین این کشورها با عربستان و امارات و از سوی دیگر نشانه افول گزینه های محمد بن سلمان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.