حمید کشاورز در یک نشست خبری اظهار داشت: برادران خودروساز اصرار دارند تا خودروها را با وجود اینکه کمبود قطعه دارند، تولید کنند و هم اکنون برخی قطعات همچون باطری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و قطعاتی نظیر اینها با کمبود مواجه است و خودروسازان با وجود اینکه این کمبود را می دانند، باز هم اصرار دارند که تولید خودروهای ناقص را ادامه دهند.

وی با بیان این که از مرداد سال گذشته تلاش کردیم که به خودروسازان بگوییم بدون کمبود، خودرو تولید نکنید ولی موفق نشدیم، افزود: با قیمت های جدیدی که برای ارز ثبت شده، ما از دو خودروساز ١٢٠٠ میلیارد تومان طلب داریم و در حال حاضر قطعه سازان مجبور هستند تا بابت ادامه کار، از اعتبار خود نزد بانک ها استفاده کرده و برای خودروسازان وام بگیرند، این در حالی است که خودروسازان قادر به پرداخت هفتگی و ماهانه مستمر بدهی های خود به قطعه سازان نیستند.

کشاورز ادامه داد: خودروسازان از مرداد سال گذشته ماه ها تلاش کردند که بگویند خودرویی که برایشان ۴۰ میلیون تومان تمام می شود را نمی توانند ۲۰ میلیون تومان بفروشند. خودروسازان به شبکه قطعه سازان نمی توانستند پول دهند و به همین خاطر دچار مشکل شدند.

مالک کروز، مجموع مطالبات کروز از ایران خودرو و سایپا را ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خودروسازان قادر به پرداخت هفتگی، ماهانه و مستمر مطالبات قطعه سازان نیستند و در حال حاضر دو خودروساز بزرگ بالای ۱۲۰ میلیارد تومان چک برگشتی تسهیلاتی را دارند که ما دریافت کرده ایم و قادر به پرداخت آن نیستند.اقساط این تسهیلات را ما باید پرداخت کنیم.

وی، ارزش این چک های برگشتی را تا پیش از عید ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سقف اعتباری خودروسازان پاسخ گو نیست و نمی‌توانند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند. ما پیشنهاد کردیم که مطالبات ما را فعلا ندهید ولی پول تحویل هفتگی قطعات را بپردازید.

کشاورز متذکر شد: در حال حاضر اعتبارات ریالی کفاف نمی دهد و بالا بودن قیمت ارز و روند بسیار طولانی تخصیص آن، از جمله مشکلات است؛ این در حالی است که از زمان آغاز تحریم، تولیدکنندگان خارجی حاضر به فروش کالا به ما نیستند؛ چراکه ریسک بالا است. البته ما راهکارهای تامین قطعات را پیدا کرده ایم، ولی هزینه ها بالاتر رفته است.

وی درباره میزان داخلی سازی خودروی پژو ٣٠١ که از جمله خودروهای قرارداد برجامی پژو با ایران بود، گفت: تولید ٣٠١ هنوز عملیاتی نشده و این خودرو از جمله خودروهای قرارداد پژو با ایران بود که طرف فرانسوی همان کاری را کرد که در تحریم قبلی صورت داد. این در حالی است که خودروسازان سال ٩٢ تا ٩٦ فرش قرمز برای پژو پهن کرد و در دو کارخانه مهم خود ٥٠ درصد سهام به این شرکت ارایه دادند. اما اکنون پژو مجدد بدعهدی کرده است. هنوز خودروسازان با ما برای تولید قطعات پژو ٣٠١ مذاکره نکرده اند.

مالک کروز همچنین در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر تلاش این شرکت برای خرید بخش دیگری از سهام ایران‌خودرو نیز گفت:‌ آرزوی ما این است که مدیریت خودروسازان خصوصی شود، ایران خودرو در مجمع سال ۹۶ معادل ۷ میلیارد تومان سود مصوب کرد؛ یعنی بابت هر خودرو ۱۱ هزار تومان، شرکت سایپا نیز ضررده بود و سودی تعیین نشد. در آن زمان وضعیت اقتصاد مانند امروز نبود. در حال حاضر شرکت‌های خودروساز با چنین بنیه مالی وارد جهنم تحریم شده‌اند. 

وی تاکید کرد: ما به عنوان سهامدار به دنبال سود هستیم و دست هر واحدی که بتواند خودروسازان را از مدیریت دولتی خارج کند می‌بوسیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.