به گزارش شبکه خبری الجزیره، در بیانیه وزارت خارجه سودان آمده است، «فتح الرحمن علی محمد» سفیر سودان در دوحه برای مشورت به خارطوم فراخوانده شده است.

وزارت خارجه سودان در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به علت فراخوانده شدن سفیر این کشور در قطر نکرده است.

شورای نظامی سودان پیش تر نیز دستور داده بود تا دفتر شبکه خبری الجزیره قطر در این کشور تعطیل شود.

پس از این اقدام شورای نظامی سودان، شبکه الجزیره با انتشار بیانیه‌ای تصمیم بستن دفتر این شبکه در خارطوم را محکوم کرد.

در این بیانیه همچنین بر پایبندی این شبکه به سیاست‌های تحریری خود برای پوشش تحولات سودان تأکید شده است.

پس از سرنگونی دولت "عمر البشیر" رئیس جمهوری سودان در ۲۲ فروردین ماه، شورای نظامی این کشور اعلام کرد که در دوره انتقالی، قدرت را به دست می‌گیرد، اما این موضوع مورد تأیید احزاب و گروه‌های مخالف نبود و آنها خواستار انتقال قدرت به غیر نظامیان بودند.

شورای نظامی سودان تحت فشارهای مردمی مجبور شد با نیروهای آزادی و تغییر که رهبری اعتراضات مردمی را به عهده دارد، مذاکره کند.  پس از مذاکرات پی در پی، شورای نظامی سودان در ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد که دو طرف توافق کردند به مدت سه سال یک دولت انتقالی متشکل از نظامیان و غیر نظامیان حکومت را در دست داشته باشند. اما دو طرف همچنان بر سر شمار نمایندگان هر گروه و انتخاب ریاست شورا از میان گروه‌های مدنی یا نظامیان اختلاف دارند.

قرار بود نمایندگان شورای نظامی انتقالی سودان و نمایندگان جنبش‌های مدنی معترض درباره ترکیب شورای حاکمیت که نهادی کلیدی برای دوران انتقالی است، مذاکره کنند، اما شورای نظامی با این استدلال که اکنون پایان بخشیدن به وضعیت امنیتی پایتخت به دلیل اعتراضات خیابانی ضروری است، تصمیم گرفت مذاکرات را تعلیق کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.