رویترز گزارش داد، سی‌ان‌پی‌سی کپیتال، بازوی مالی شرکت ملی نفت چین، هرگونه ارتباط خود با نفتکشی که مقامات آمریکایی می‌گویند نفت ایران را حمل می‌کند، رد کرد.

ایالات متحده هفته قبل در مورد نفتکشی که نفت ایران را حمل می‌کند به هنگ‌کنگ هشدار داد و اعلام کرد ممکن است این نفتکش بخواهد در این مرکز مالی شرق آسیا پهلو بگیرد. آمریکا هشدار داد که هر نهادی که هرگونه خدماتی برای این نفتکش انجام دهد، تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامی از او برده شود، گفته بود که این نفتکش، که نام آن پاسیفیک براوو است تحت مالکیت سی‌ان‌پی‌سی کپیتال قرار دارد.

اما سی‌ان‌پی‌سی کپیتال طی ایمیلی که برای رویترز ارسال کرده است گفت: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که نفتکش مذکور و محموله‌ای که حمل می‌کند، هیچ ارتباطی با بانک کونلون ندارد.

از دور قبلی تحریم‌های آمریکا، در سال ۲۰۱۲، کونلون اصلی‌ترین کانال مالی رسمی بین ایران و چین بوده است. طبق گزارشات مالی سالانه سی‌ان‌پی‌سی کپیتال، این شرکت در سال ۲۰۱۶ به سهام‌دار اصلی بانک کونلون تبدیل شده است.

چین خریدار اصلی نفت ایران است و تقریباً تمام پرداخت‌های آن از طریق کونلون انجام می‌شود. این بانک در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک بانک تجاری شهری در کامارای تأسیس شد. کامارای یک مرکز تولید نفت در منطقه غرب دور چین، شین‌جیانگ، است.

در همین حین طبق آخرین موقعیت ثبت شده توسط رفینیتیو ایکون، پاسیفیک براوو مملو از نفت، از سریلانکا عبور کرده و به سوی آب‌راه شلوغ تنگه مالاکا، که یک خط کشتیرانی کلیدی به سوی شرق آسیا است، حرکت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.