جمیل علیزاده شایق در خصوص زمان آماده سازی شالی اظهار کرد: طبق هرسال، برنج کاران از ابتدای فروردین ماه اقدام به آماده سازی و کشت محصول می‌کنند، اما از حدود پنج سال گذشته به دلیل توان بالای شالیزارها، برخی برنج کاران از یک ماه زودتر یعنی اسفند ماه، زمین را آماده کشت می‌کنند تا مرحله محصول دهی زمین تا دوبرابر افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: محققان و کارشناسان کشاورزی نسبت به این اقدام شالیکاران واکنش منفی نشان داده و معتقد اند که از توان شالیزارها تا حد بسیار زیادی کاسته می‌شود ونهایتا هر زمین زودتر از بین می‌رود.

رئیس انجمن برنج در رابطه با مدت زمان محصول دهی شالیزارها عنوان کرد: در مناطق شمالی کشور هرچه هوا گرم و خشک‌تر باشد، کشت و برداشت محصول زودتر آغاز می‌شود پس با توجه به اینکه هرچه به سرق و گلستان می‌رویم هوا گرم‌تر می‌شود، کشت نیز زودتر آغاز می‌شود.

علیزاده شایق خاطر نشان کرد: زمان برداشت برنج با توجه به شرایط آب وهوا و نحوه نگه داری برنج کار، متفاوت است، با این تفاسیر برداشت برنج از نیمه دوم مرداد ماه شروع شده و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: پس از برداشت کامل محصول، شالی‌ها وارد مرحله شالی کوبی می‌شوند و نهایتا تبدیل به برنج و از اواخر پاییز وارد بازار می‌شوند.

 

رئیس انجمن برنج در خصوص میزان برداشت برنج در سال جاری گفت: در پنج سال گذشته به دلیل خشکسالی میزان تولید سالانه برنج روند نزولی داشت، اما امسال باتوجه به اینکه تمام زمین‌ها زیر کشت رفته، پیش بینی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج برداشت خواهیم کرد این عدد حداکثر تولید سال گذشته و حداقل تولید سال جاری است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.